Zdrowy styl życia, czyli zadbaj o dietę, uprawiaj sport i odpoczywaj

2019-06-04
Zdrowy styl życia, czyli zadbaj o dietę, uprawiaj sport i odpoczywaj
Zdrowy styl życia

Zdrowy styl życia jest ważny i ostatnio bardzo popularny. Zadbaj więc o siebie! Zwróć uwagę na swoją dietę, uprawiaj sport, który pomoże rozładować stres. Odpoczywaj, wysypiaj się i wreszcie odrzuć używki w postaci papierosów czy alkoholu. Wszystko po to, by cieszyć się dobrym zdrowiem i witalnością!


1. Zdrowie, a styl życia
2. Zdrowy styl życia - zbilansowana dieta
3. Produkty wysoko przetworzone – NIE!
4. Regularne posiłki
5. Nawadniaj swój organizm regularnie
6. Zdrowy styl życia = aktywność fizyczna
7. Zdrowy styl życia bez używek
8. Zdrowy styl życia – zwolnij, odpocznij, zregeneruj organizm

Zdrowie, a styl życia

Bycie zdrowym to temat ostatnio bardzo popularny. Ludzie prześcigają się w pokazywaniu w mediach społecznościowych, w prasie czy telewizji, jak dbają o siebie i o swoje zdrowie. A przecież jeszcze kilka lat temu nie przywiązywaliśmy większej uwagi do tego, co znajduje się na naszym talerzu, co pijemy i w jakich ilościach, nie wspominając już o aktywności fizycznej, chociażby codziennym porannym lub wieczornym joggingu czy wyjściu na siłownię.

Światowa Organizacja Zdrowia definicję „zdrowia” tłumaczy jako „całkowity, fizycznych, psychiczny i społeczny dobrostan człowieka, a nie tylko brak choroby lub niepełnosprawność”. Wynika z tego, że na nasze zdrowie wpływa wiele czynników. Jakich?

Przede wszystkim styl naszego życia. To co robimy, jakie decyzje podejmujemy oraz nasze nawyki rzutują m.in. na to:
  • jak się odżywiamy
  • czy jesteśmy aktywni fizycznie
  • jak potrafimy sobie radzić ze stresem
  • czy jesteśmy podatni na różnego rodzaju używki
  • czy dbamy o odpowiedni odpoczynek

Zdrowy styl życia - zbilansowana dieta

Zdrowe odżywianie stało się modne. I nic w tym dziwnego, bo to co jemy i w jakich ilościach ma wpływ na nasze zdrowie, codzienne funkcjonowanie i to jak wyglądamy. Zbilansowana dieta, bogata w pełnowartościowe składniki, takie jak: białko, węglowodany, tłuszcze oraz witaminy i minerały jest podstawą zdrowego stylu życia. Tak więc jeśli wciąż lubisz objadać się niezdrowymi fast foodami lub słodyczami pora to zmienić i wprowadzić w swoje życie odpowiedni plan dietetyczny.

Zdrowy styl życia - zbilansowana dieta

Produkty wysoko przetworzone – NIE!

Jeśli chodzi o dietę, świadomie wybierajmy to co ma znaleźć się na naszym talerzu. Szukajmy zdrowych produktów, a unikajmy tych wysoko przetwarzanych, gdzie znajdziemy różnego rodzaju przeciwutleniacze, konserwanty czy słodziki i inne emulgatory, pozwalające co najwyżej przedłużyć datę ważności. Pamiętajmy, w wysoko przetworzonych produktach o wiele mniej jest wartości odżywczych. Dużo natomiast niezdrowego cukru, tłuszczów trans czy soli, które negatywnie mogą odbić się na naszym zdrowiu.

Regularne posiłki

Zdrowe odżywianie to również regularne posiłki dostarczające odpowiednią ilość kalorii i wspomnianych składników odżywczych. Staraj się więc jeść o stałych porach, mniej więcej co 3 – 4 godziny. Tym sposobem nie tylko unikniesz napadów wilczego głodu, ale również poprawisz, a przede wszystkim wyregulujesz swój metabolizm. Pamiętaj, że nieregularne spożywanie posiłków prowadzi do spowolnienia metabolizmu, co nie jest do przyjęcia szczególnie podczas odchudzania. Mniej spalonych kalorii to więcej tkanki tłuszczowej, a tego chyba chcesz uniknąć prawda?

Jedz śniadania. To podstawowy posiłek, który pozwoli dostarczyć Ci energii. Pamiętaj też, aby nie jeść bezpośrednio przed snem. Spróbuj urozmaicić swoją dietę. Monotonia nie jest wskazana, nie tylko w zdrowym odżywianiu. Zatem, nie zawsze kurczak z ryżem. Eksperymentuj ze zdrowymi produktami. To świetna i zarazem smaczna zabawa. I nie zapominaj o warzywach - niezwykle cennym źródle wielu witamin i minerałów.

Nawadniaj swój organizm regularnie

Jak zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu? Szczególnie, gdy za oknem żar lejący się z nieba? Picie wody lub wysokiej jakości napojów izotonicznych [Woda czy izotonik? Dowiedz się jak skutecznie nawodnić organizm?] jest wskazane. Pamiętaj, Twój organizm składa się w ok 70% z wody, zatem jest ona niezbędna. Pij ok. 2 litrów wody dziennie. W przypadku, gdy regularnie uprawiasz sport, woda lub wspomniane napoje izotoniczny powinny stanowić stałe wyposażenie Twojej torby treningowej.

Zdrowy styl życia = aktywność fizyczna

A propos sportu. Aktywność fizyczna sprzyja poprawie zdrowia i obok diety jest podstawą zdrowego stylu życia. Wysiłek fizyczny pomaga lepiej dotlenić organizm i poprawić jego wydolność. To również doskonały sposób na radzenie sobie ze stresem, ponieważ aktywność fizyczna korzystnie wpływ na nasz stan psychiczny.

Zdrowy styl życia, a sport

Warto więc ruszyć cztery litery i zadbać o siebie i o swoją sylwetkę. Nie każemy Ci iść od razu na siłownię i zabrać się za przerzucanie tony ciężaru. Wspomniany poranny lub wieczorny jogging, rowerowa przejażdżka, basen czy wspólna gra z dzieckiem w piłkę lub tenisa to znakomity sposób na zrelaksowanie się i „podkręcenie” swojego metabolizmu, co jest szczególnie istotne w trakcie odchudzania.

Zdrowy styl życia bez używek

Nie odkryjemy Ameryki mówiąc, że spożywany w nadmiernych ilościach alkohol, palenie papierosów czy innych używek negatywnie odbije się na naszym zdrowiu. 

Alkohol wzmaga apetyt. To nic innego jak „puste kalorie”, które organizm spala w pierwszej kolejności. Tym sposobem kalorie dostarczane w posiłku odkładane są w formie tkanki tłuszczowej. A teraz przypomnij sobie, jak po wypiciu ulubionego, zimnego piwa zdarzyło Ci się sięgnąć po słone przekąski. Sam widzisz, to nic dobrego!

Podobnie, jak palenie papierosów. Palenie, podobnie zresztą jak innego rodzaju używki, służy powstawaniu wolnych rodników. Ich zwiększona ilość może prowadzić do wielu chorób, m.in. układu krążenia czy nawet nowotworów.

Zdrowy styl życia – zwolnij, odpocznij, zregeneruj organizm

Odpoczynek jest wskazany. Szczególnie w obecnych czasach, gdy nasze tempo życia znacząco wzrosło. Dużo pracujemy, a więc jesteśmy bardziej podatni na stres i przemęczenie, co niekorzystnie może odbić się na naszym zdrowiu. Odpoczynek, odpowiednia dawka snu pozwala nie tylko zregenerować nasz organizm pod względem fizycznym, ale również psychicznym. Zatem zacznij się wysypiać. 7-8 godzin snu powinno wystarczyć. Pamiętaj, aby nie jeść bezpośrednio przed snem, przewietrz za to dobrze pokój. Człowiek wyspany to człowiek zrelaksowany, a tym samym bardziej wydajny w pracy, podczas treningu czy w trakcie dnia!
Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel