Właściwości melatoniny i skutki uboczne jej stosowania

2017-12-01
Właściwości melatoniny i skutki uboczne jej stosowania

Melatonina to hormon odpowiedzialny za sen. Jednak ma on wpływ na cały organizm, ponieważ wyznacza w nim rytm, bez którego zarówno ciepłota ciała, jak i wydzielanie testosteronu byłyby zaburzone. Jego produkcja jest powiązana ze światłem dziennym, dlatego też, kiedy kładziemy się spać, melatoniny jest w naszym organizmie najwięcej. Gdy natomiast otwieramy rano oczy, jej poziom spada i zaczynamy się wybudzać. Melatonina pełni bardzo ważną rolę w ciele człowieka, odpowiedzialna jest za jego regenerację oraz prawidłowy przebieg wielu procesów. Posiada działanie uspokajające, hamuje rozwój chorób, a nawet zapobiega atrofii mięśniowej. Jej szerokie właściwości od lat są badane przez naukowców.

Melatonina jest wytwarzana przez mały gruczoł w mózgu czyli szyszynkę. Jest ona połączona z siatkówką oka, co pozwala sterować wydzielaniem hormonu. Tak długo, jak wieczorem siedzimy przy świetle, nawet tym sztucznym, uwalnianie melatoniny będzie zahamowane. Dopiero kiedy zamykamy oczy, szyszynka produkuje hormon i zapewnia nam zdrowy sen. Nic więc dziwnego, że czasami praca do późna, zwłaszcza przed ekranem komputera, sprawia, że nie możemy potem zasnąć. Nasze oczy mają bowiem kontakt z jasnym światłem bezpośrednio przed snem, więc nie dochodzi do uwalniania melatoniny.

Przyjmowanie melatoniny w celu sterowania snem.

Z czasem melatonina zaczęła być też stosowana jako remedium na zmęczenie. Może ona przesuwać fazę snu w przód i w tył, więc odpowiednia suplementacja pozwala odpowiednio wcześniej lub później zasnąć. Wystarczy wziąć melatoninę 1-2 godzin przed 21 albo 1-2 godzin po 9, by odpowiednio skrócić lub wydłużyć czas funkcjonowania organizmu bez snu. Należy się jednak liczyć z tym, że jej przyjmowanie zaburza naturalny rytm dnia i nocy. W dodatku, kiedy zażyjemy preparat z melatoniną w ciągu dnia, możemy wywołać u siebie uczucie senności. Będziemy dłużej mogli nie spać, ale skutkiem ubocznym może być towarzysząca nam ospałość. Melatonina od lat jest wykorzystywana nie tylko jako jednorazowy środek wpływający na regenerację np.: po podróży, ale też jako lek na zaburzenia snu oraz poprawę jego jakości. Nie wymaga dużych dawek, wystarczy zażyć 1-3 mg na 30 minut przed pójściem spać. Wówczas sen jest zdecydowanie lepszy, „twardszy” i pomaga efektywniej wypocząć.

Zalety hormonu snu dla organizmu.

Mało kto wie jednak, że melatonina ma o wiele szersze działanie niż tylko sterowanie snem. Jest ona silnym antyutleniaczem, nawet silniejszym niż witamina C albo E. Co to oznacza? Najprościej rzecz ujmując to, że dzięki niej nie starzejemy się tak szybko i nie jesteśmy podatni na niektóre z chorób, między innymi nowotwory. Poza tym hormon redukuje skutki uboczne chemioterapii. Ponadto melatonina zmniejsza ryzyko zachorowalności na choroby układu krążenia. Może ona również stymulować produkcję enzymów takich jak dyzmutaza nadtlenkowa, katalaza czy peroksydaza glutationowa. Są one odpowiedzialne za wiele procesów zachodzących we wnętrzu naszego organizmu. Badano również wpływ melatoniny na migrenę czy epilepsję, jednak wyniki eksperymentów nie były jednoznaczne. Tak naprawdę cały czas są odkrywane coraz to nowsze zalety hormonu snu.

Skutki uboczne przyjmowania melatoniny.

Melatonina wpływa również na działanie innych hormonów, dlatego jej przyjmowanie w dużych dawkach mogłoby spowodować zaburzenie gospodarki hormonalnej całego organizmu. Może ona zmniejszać poziom estrogenu oraz progesteronu. Poza tym duże ilości melatoniny hamują pracę przysadki, redukując tym samym poziom LH, FSH i testosteronu. Naukowcy badali również wpływ melatoniny na stymulację uwalniania IGF-1. Wykorzystano do tego wykastrowane szczury. Badanie miało na celu sprawdzić czy melatonina mogłaby zapobiec atrofii mięśni. W organizmie zwierząt brakowało testosteronu, który zwiększa poziom IGF-1 i wpływa na utrzymanie masy mięśniowej, więc doskonale nadawały się do eksperymentu. Szczury podzielono na trzy grupy: jedna otrzymywała zastrzyki z propionatem testosteronu, druga z melatoniną w takiej samej ilości, a trzecia nie otrzymywała żadnych preparatów. Pod koniec badania u szczurów z trzeciej grupy wykryto objawy rozpadu komórek mięśniowych, co udowodniło, że testosteron wpływa bezpośrednio na prawidłową budowę oraz funkcjonowanie tkanki mięśniowej. Masa mięśniowa szczurów przyjmujących testosteron uległa poprawie, nastąpił jej przyrost, a stan był porównywalny do tego, jaki występuje u zdrowych, niewykastrowanych zwierząt. Co ciekawe, szczury, którym wstrzykiwano melatoninę, również zachowały prawidłową budowę mięśni, hormon snu uchronił je przed zanikiem lub rozpadem tkanki mięśniowej, zapewne właśnie dzięki wpływowi na wydzielanie IGF-1 w organizmie. Melatonina może więc zapobiegać zanikowi mięśni u osób, które produkują zbyt małe ilości testosteronu dla ich prawidłowej budowy.

Oczywiście nie powinniśmy eksperymentować z dużymi dawkami melatoniny. Wystarczy przyjąć jej 1 mg pół godziny przed snem, by polepszyć jego jakość i zadbać o odpowiednią regenerację organizmu. Najwięcej korzyści przyniesie nam regularna suplementacja hormonem. Jej wpływ na tkankę mięśniową jest interesujący i na pewno zaciekawi osoby aktywne fizycznie, którym zależy na zwiększaniu masy. Należy pamiętać jednak, by z melatoniną działać ostrożnie, ponieważ ma wpływ na tak wiele procesów ciała, że łatwo można zamiast jej dobroczynnych właściwości, nabawić się przykrych skutków ubocznych.

Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2017
Polecane
This page uses cookie files to provide its services in accordance to Cookies Usage Policy. You can determine conditions of storing or access to cookie files in your web browser.
Close
pixel