Witamina D – zadbaj o kości, zęby, mięśnie i odporność

2019-06-24
Witamina D – zadbaj o kości, zęby, mięśnie i odporność
Witamina D

Jakie właściwości posiada witamina D? Ile wynosi jej dzienne zapotrzebowanie u niemowląt, dzieci, osób dorosłych oraz kobiet w ciąży? Poznaj objawy niedoboru i nadmiaru witaminy D oraz w jakich produktach należy jej szukać. Dobrym rozwiązaniem na uzupełnienie niedoboru witaminy D jest stosowanie suplementów diety. Jakich? O tym poniżej.


Witamina D – właściwości

Witamina D zaliczana jest do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Często określana jest jako witamina „słoneczna” lub „słońca”, ponieważ na skutek kontaktu skóry z promieniami słonecznymi dochodzi do jej syntezy.

Uzupełnienie diety w witaminę D korzystnie wpływa na wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. Witamina D bierze bowiem udział w procesie podziału komórek. Pomaga w prawidłowym wchłanianiu i wykorzystaniu wapnia oraz fosforu – pierwiastków pozytywnie oddziałujących na właściwe funkcjonowanie kości i zębów, co jest szczególnie istotne w przypadku dzieci i niemowląt. Ponadto, witamina D przyczynia się do utrzymania odpowiedniego poziomu wapnia we krwi. Badania naukowe udowodniły również, że jej odpowiednia ilość w organizmie pozwala zadbać o prawidłową pracę mięśni oraz układ odpornościowy.

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na witaminę D?

Na deficyt witaminy D cierpi wiele osób. Warto więc uwzględnić w diecie produkty zawierające witaminę D oraz dodatkowo wesprzeć się wysokiej jakości suplementami diety, które stanowią wartościowy dodatek do zbilansowanej diety.
Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na witaminę D? W zależności od wieku wynosi ono:
  • u noworodków i niemowląt - do 6 miesięcy to 400 j.m. na dobę, czyli 10μg na dobę bez względu na sposób karmienia. Z kolei, w wieku od 6 do12 miesięcy to 400-600 j.m. na dobę, czyli 10 - 15μg na dobę w zależności od dostarczenia witaminy D w diecie 
  • u wcześniaków to 400-800 j.m. na dobę, czyli 10-20 μg na dobę do czasu osiągnięcia 40 tygodnia życia, a następnie podaż jak w przypadku noworodków urodzonych planowo
  • u dzieci i młodzieży w wieku 1-18 lat to 600-1000 j.m. na dobę, czyli 15-25 μg na dobę, w okresie od września do kwietnia lub kiedy nie zapewnimy właściwej syntezy skórnej w okresie wiosennym lub letnim. Dawkowanie uzależnione jest również od przyjmowania witaminy D w diecie, od masy ciała czy wystawiania skóry na słońce
  • u dorosłych to 800-2000 j.m. na dobę, czyli 20-50 μg na dobę w zależności od masy ciała, w okresie od września do kwietnia lub kiedy wiosną i latem nie wystawiamy skóry na działanie promieni słonecznych. W przypadku osób powyżej 65-go roku życia zaleca się suplementację w powyższej dawce przez cały rok
  • u kobiet w ciąży to 1500-2000 j.m. na dobę, czyli 37,5-50μg na dobę po uzgodnieniu z lekarzem
  • u dzieci i młodzieży z występującą nadwagą to 1200-2000 j.m. na dobę, czyli 30-50 μg na dobę, w zależności od stopnia otyłości, w okresie od września do kwietnia lub w przypadku, gdy w czasie wiosennym i letnim nie wystawiamy skóry na działanie promieni słonecznych
  • u dorosłych z występującą nadwagą to 1600-4000 j.m. na dobę, czyli 40-100 μg na dobę, w zależności od stopnia otyłości, przez cały rok
  • u osób dorosłych o ciemnym kolorze skóry lub ciemnej karnacji oraz  pracujących na nocne zmiany to 1000-2000 j.m. na dobę, czyli 25-50 μg na dobę, w zależności od masy ciała 

Witamina D – występowanie

Do produktów zawierających najwięcej witaminy D zaliczamy tłuste ryby morskie. Warto więc w naszej zbilansowanej diecie uwzględnić łososia, makrelę, węgorza czy śledzie. Przykładowo, ok. 200g łososia to dawka ok. 1000 j.m. witaminy D.

POLECAMY: Beta-Solar – zadbaj o piękną opaleniznę
Beta-Solar – zadbaj o piękną opaleniznę

A co jeśli nie preferujemy ryb? Witaminę D znajdziemy również w żółtku jajka (54 j.m. witaminy D), nabiale, w tym mleku (0,4 – 1,2 j.m. w 100ml) czy serach (np. żółtym – 7,6 – 28 j.m. w 100g). Na sprawniejsze wchłanianie witaminy D w jelicie cienkim, korzystnie wpływają witaminy A, C i E, a także wspomniane pierwiastki – wapń i fosfor oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Nie mniej jednak, jak widać, wyżej wymienione produkty nie zawierają aż tak znacznych ilości witaminy D, w związku z czym, trudno będzie nam uzupełnić jej dzienne zapotrzebowanie.

Możemy również, o ile to możliwie, skorzystać z naturalnego sposobu, jakim jest ekspozycja naszej skóry na działanie promieni słonecznych. 15 minut opalania na słońcu, szczególnie ramion i nóg to od 2000 do 4000 j.m. witaminy D.

Objawy niedoboru witaminy D

Wiemy już, że witamina D, bez względu na wiek, jest niezwykle cenna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Jej niedobór nie tylko ogranicza przyswajanie wspomnianego wapnia i fosforu, co negatywnie może odbić się na kościach, ale także zaburza pracę mięśni i układu immunologicznego.

U niemowląt i dzieci, brak odpowiedniej, dziennej podaży witaminy D może prowadzić, m.in.: krzywicy kości czy wolniejszego wzrostu. W dodatku, w przypadku niemowląt może dojść do powolnego zrostu ciemiączka.

U dorosłych natomiast, niedobór witaminy D skutkować może, m.in. większą łamliwością kości (osteoporoza) czy rozmiękaniem kości (osteomalacja), problemami ze stawami i zębami (częstsze ich wypadanie), zwyrodnieniami układu kostnego, spadkiem odporności lub szybszym starzeniem się.

Osoby, u których występuje niedobór witaminy D często odczuwają m.in.: bóle kości i mięśni, cierpią na bezsenność, mają problemy z apetytem, nadciśnieniem, nadwagą, występuje u nich biegunka czy dochodzi do spadku odporności organizmu.

Nadmiar witaminy D

Trudno przedawkować witaminę D. Nawet w przypadku, gdy naszą skórę wystawimy na długotrwałe działanie promieni słonecznych. Wówczas nasz organizm skutecznie będzie się bronił przed promieniowaniem, wykorzystując występujący w skórze barwnik, jakim jest melanina.

Przedawkować witaminę D możemy w momencie regularnego przyjmowania przez dłuższy czas wyższych dawek niż są one zalecane. Nadmiar witaminy D może prowadzić do m.in. gromadzenia się wapnia, szczególnie w tętnicach, sercu czy nerkach, co może zwiększyć ryzyko występowania chorób serca, negatywnie wpływać na pracę układu nerwowego czy funkcjonowanie nerek (kamienica nerkowa). W przypadku kobiet w ciąży, zbyt wysokie dawki witaminy D mogą prowadzić do zniekształceniu płodu, a u niemowląt negatywnie odbić się na ich układzie kostnym.

Jak rozpoznać objawy przedawkowania witaminy D? Jej nadmiar przejawia się m.in.: osłabieniem organizmu, bólami brzucha czy głowy, występującymi nudnościami, wymiotami lub zaparciami, częstym niż zazwyczaj oddawaniem moczu, większym pragnieniem, swędzeniem skóry. Nadmiar witaminy D może powodować powiększenie wątroby i śledziony, nadpobudliwość lub zaburzać pracę mózgu.

Witamina D - suplementy

Znakomitym wsparciem dla zbilansowanej diety są suplementy zawierające witaminę D. Należy je traktować jako cenny dodatek do naszego codziennego jadłospisu, który pomoże uzupełnić nam niedobory tej istotnej dla organizmu witaminy.

Bogatą ofertą suplementów diety, których skład oparto o konkretne dawki witaminy D, może pochwalić się firma Olimp Laboratories. Do wyboru mamy m.in.:
  • Gold-Vit D Forte, którego jedna płynna kapsułka Flow Caps zawiera aż 1000 j.m. witaminy D
  • Gold-Vit D3 2000 w formie łatwych do połknięcia, małych tabletek, gdzie każda z nich zawiera aż 2000 j.m. witaminy D
  • Gold-Vit D3 4000 Fast – suplement diety zawierający bardzo wysoką dawkę witaminy D (aż 4000 j.m.) w postaci tabletek, które w jamie ustnej ulegają rozpadowi. Preparat stanowi zatem doskonałe rozwiązanie dla osób, które nie preferują połykania tabletek lub kapsułek
  • Gold-Vit D3 Baby – witamina D dla noworodków i niemowląt w formie kapsułek otwieranych metodą twist-off, gdzie każda z nich zawiera 400 j.m. witaminy D
  • Gold-Vit D3 Junior – suplement diety dla dzieci powyżej 3-go roku życia w postaci saszetek typu stick. Jedna saszetka zawiera 800 j.m. witaminy D
  • Gold-Vit D3 + K2 – w formie płynnych kapsułek Flow Caps zwierających witaminę D oraz równie cenną witaminę K, która sprzyja utrzymaniu zdrowych kości i przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Wzmocnij serce, odporność i kości. Sięgnij po Gold Omega 3 D3+K2
Wzmocnij serce, odporność i kości. Sięgnij po Gold Omega 3 D3+K2

Przy wyżej wymienionych suplementach diety na uwagę zasługują wysokie dawki witaminy D. Istotne jest również to, że każdy z tych preparatów został wyprodukowany w warunkach farmaceutycznych, gdzie przy użyciu nowatorskiej technologii i w oparciu o bogatą wiedzę specjalistów Olimp Laboratories został wielokrotnie przebadany, m.in. pod kątem czystości i obecności metali ciężkich.
Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel