Witamina C – właściwości, objawy niedoboru i źródła jej występowania

2019-05-17
Witamina C – właściwości, objawy niedoboru i źródła jej występowania
Witamina C

Witamina C – słyszał o niej każdy. Zwana inaczej kwasem askorbinowym, często stosowana jest w okresach obniżonej odporności, a także osoby aktywne fizycznie. Witamina C jest niezwykle cenna dla naszego organizmu. Dowiedz się jakie są źródła występowania kwasu askorbinowego. Poznaj objawy niedoboru i przedawkowania witaminy C oraz ile wynosi jej dzienne zapotrzebowanie.


1. Właściwości witaminy C
2. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C
3. Niedobór witaminy C - objawy
4. Nadmiar witaminy C – objawy przedawkowania
5. Które produkty są bogate w witaminę C?
6. Witamina C – suplementy
7. Kiedy stosować witaminę C?

Właściwości witaminy C

Kwas askorbinowy posiada szereg istotnych właściwości i korzystnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Witamina C często stosowana jest też w kosmetyce. To znakomity i przede wszystkim silny przeciwutleniacz eliminujący wolne rodniki, a tym samym zapobiegający procesom starzenia się, m.in. skóry.

Witamina C pomaga:
  • w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz odpornościowego, w tym także w trakcie intensywnych ćwiczeń fizycznych i po nich
  • we właściwej produkcji kolagenu w celu zapewnienia odpowiedniego funkcjonowania naczyń krwionośnych, kości, chrząstki, dziąseł, skóry i zębów
  • w zachowaniu prawidłowych funkcji psychologicznych
  • chronić komórki przed stresem oksydacyjnym
  • w regeneracji zredukowanej formy witaminy E 
Ponadto udowodniono, że witamina C zwiększa przyswajanie żelaza i przyczynia się do:
  • zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia
  • utrzymania właściwego metabolizmu energetycznego
POLECAMY: Wzmocnij serce, odporność i kości. Sięgnij po Gold Omega 3 D3+K2
Wzmocnij serce, odporność i kości. Sięgnij po Gold Omega 3 D3+K2

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C 

Musisz wiedzieć, że organizm ludzki nie produkuje witaminy C, stąd też ważne, aby odpowiednią ilość kwasu askorbinowego dostarczyć do organizmu wraz z pożywieniem. Dobrym i zarazem skutecznym sposobem jest również suplementacja witaminą C.

Instytut Żywności i Żywienia podaje, że dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi:
  • u dzieci średnio od 40 do 50 mg
  • u kobiet 75 mg
  • u mężczyzn 90 mg

Niedobór witaminy C - objawy

Niedobór kwasu askorbinowego w codziennej diecie może nieść za sobą wiele negatywnych skutków. Na deficyt witaminy C narażone są przede wszystkim osoby starsze, kobiety w ciąży i karmiące piersią, cukrzycy, osoby mające problemy z nadciśnieniem tętniczym, palacze papierosów, osoby mające problemy ze stresem (dowiedz się jak radzić sobie ze stresem), a także osoby aktywne fizycznie, regularnie trenujące.

Objawami niedoboru witaminy C mogą być:
  • pękanie naczyń krwionośnych
  • zaburzenia krzepliwości krwi
  • krwawienie, bóle i opuchliznę dziąseł
  • szkorbut
  • nadczynność tarczycy
  • częste powstawanie ran i trudności w ich gojeniu
  • zaburzenia pracy układu nerwowego
  • osłabiony organizm
  • bolące mięśnie i stawy
  • brak apetytu
  • osteoporoza
  • spadek wydolności fizycznej

Nadmiar witaminy C – objawy przedawkowania

Witaminę C trudno przedawkować. Kwas askorbinowy z racji tego, że rozpuszcza się w wodzie, usuwany jest z organizmu wraz z potem i moczem. Kiedy mogą więc wystąpić objawy przedawkowania witaminy C? Gdy przekroczymy w ciągu dnia dawkę w ilości 1000mg. Wówczas może odczuwać bóle brzucha, nudności, wymiotować lub mieć biegunkę bądź wysypkę na skórze. Nadmiar witaminy C może prowadzić również do powstawania kamieni nerkowych.

Które produkty są bogate w witaminę C?

Wszelkie niedobory witaminy C można uzupełnić spożywając produkty bogate w kwas askorbinowy. Witaminę C znajdziemy głównie w warzywach i owocach. Największe jej ilości zawierają:
  • dzika róża (100g = 426mg witaminy C)
  • papryka żółta (100g = 183mg)
  • czarna porzeczka (100g = 181mg)
  • natka pietruszki (100g = 133mg)
  • papryka czerwona (100g = 128mg)
  • jarmuż (100g = 120mg)
  • kiwi (100g = ok. 93mg)
  • brokuły (100g = ok. 90mg)
  • brukselka (100g = 62mg)
  • papaja (100g = ok. 62mg)
  • truskawki (100g = ok. 59mg)
  • kalafior (100g = ok. 45mg)
  • pomarańcza (100g = 53mg)
  • cytryna (100g = 53mg)
  • grejpfrut (100g = 33mg)
Sięgając po wyżej wymienione produkty pamiętaj, aby ich nie suszyć i nie poddawać obróbce termicznej. Dzięki temu unikniesz dużych strat witaminy C. Owoce i warzywa należy zatem jeść surowe i przede wszystkim świeże. Dłuższe przechowywanie ich nie będzie dobrym rozwiązaniem. Nie mocz ich też w wodzie i tuż przed zjedzeniem cienko obieraj, najlepiej nożami ze stali nierdzewnej.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Suplementy diety – czym są? Czy warto je stosować?
Suplementy diety - czym są? Czy warto je stosować?

Witamina C – suplementy

Wszelkie niedobory witaminy C możesz uzupełnić również sięgając po suplementy, które stanowią doskonały dodatek do zbilansowanej diety. Na rynku znajdziesz wiele preparatów zawierających kwas askorbinowy. Bogatą ofertą produktów z witaminą C może pochwalić się firma Olimp Laboratories – jeden ze światowych liderów branży suplementów diety i odżywek. Produkty tej firmy wyróżnia farmaceutyczna, wysoka jakość.

Wśród suplementów diety marki Olimp Labs, które zawierają witaminę C wyróżnić można:
  • Gold-Vit C 1000 Forte
  • Gold-Vit C 500 plus
  • Gold-Vit C 2000 shot
  • Gold-Vit C Junior
  • Gold-Vit C 1000 w tabletkach musujących
Każdy z wyżej wymienionych preparatów w składzie zawiera konkretne dawki witaminy C w ultranowoczesnej i zarazem opatentowanej formie w postaci tłuszczowych metabolitów (PureWay-C® - czytaj więcej). Jak udowodniono w badaniach, taka postać witaminy C wchłania się znacznie szybciej, co sprawia, że tłuszczowe metabolity witaminy C (Pure Way-C®) bardzo szybko przedostają się do krwi z przewodu pokarmowego, dzięki czemu aktywna witamina C w łatwy sposób może być transportowana do komórek.

Kiedy stosować witaminę C?

Jak widać, rola witaminy C w naszym organizmie jest bardzo ważna. Warto więc zadbać o uzupełnienie codziennej diety w ten cenny mikroskładnik. Przyjmowanie kwasu askorbinowego szczególnie ważne jest jesienią i zimą, kiedy na skutek obniżonej odporności, bardziej jesteśmy podatni na różnego rodzaju infekcje i przeziębienia. Równie dobrym rozwiązaniem jest stosowanie witaminy C po przebytej chorobie oraz przy występujących stanach zapalnych w organizmie. Zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta, przy regularnym uprawianiu sportu, paleniu papierosów, czy problemach ze stresem z cukrzycą i nadciśnieniem.

Pamiętaj zatem o witaminie C i ciesz się dobrym zdrowiem oraz witalnością!
Pokaż więcej wpisów z Maj 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel