Trening w domu czy na siłowni? Co jest lepsze?

2018-10-10
Trening w domu czy na siłowni? Co jest lepsze?

Trenować w domu czy na siłowni?
Brawo! Zdecydowałeś się, że w końcu zadbasz o swoją sylwetkę. Niestety już na początku Twojego planu pojawiło się pytanie – „trening w domu czy na siłowni?” Obie formy aktywności fizycznej mają swoich zwolenników. Sam oceń, która z nich przypadnie Ci do gustu i zmobilizuje Cię do pracy nad wyglądem swojego ciała. 


„Trening w domu czy na siłowni?” – to pytanie nurtujące wiele osób. Tak na dobrą sprawę nie ma na nie konkretnej, jednoznacznej odpowiedzi. Ile osób, tyle opinii. Są zwolennicy ćwiczenia w domu i osoby uwielbiające dźwięk przerzucanego żelastwa w siłowni. Najważniejsze w tym wszystkim jest to, jaki trening będzie dla Ciebie najlepszy. Czy będzie on odpowiednio dopasowany pod kątem Twoich potrzeb, zdrowia i wytrzymałości. To gdzie będziesz trenować ma drugorzędne znaczenie. Liczy się, że chcesz coś ze sobą zrobić, być aktywnym.

Trening w domu - zalety

Trening w domu, podobnie jak trenowanie w siłowni, ma swoje zalety i wady. Na pewno jest to oszczędna forma aktywności fizycznej. Nie musimy bowiem co miesiąc wydawać pieniędzy na karnet. W dodatku zaoszczędzimy na dojazdach, które pochłaniają również nasz cenny czas. W dobie, kiedy wiele godzin spędzamy w pracy, mamy mnóstwo domowych obowiązków to naprawdę niezła alternatywa dla treningu w siłowni.

Trening w domu to doskonała opcja dla osób początkujących, często wstydzących się wyglądu własnego ciała. Konieczność sięgnięcia po niewielkie obciążenie może powodować u nich strach przed opinią bardziej doświadczonych ćwiczących. Porzućmy jednak nasze obawy. Na siłowni każdy jest skupiony na własnym treningu. Nie ma dla innych znaczenia, czy mamy nadwagę, czy jesteśmy szczupli i chcemy zbudować większą masę mięśniową. Każdy ćwiczy dla siebie.

Zalety treningu w domu
W domu możemy naprawdę zrobić wiele. Mogą to być treningi cardio, joga, tabata lub treningi w oparciu o ciężar własnego ciała. Jeszcze lepiej, gdy mamy trochę sprzętu: handle, gryf, ławkę i wystarczająco miejsca (np. do przymocowania drążka). Wówczas, tak na dobrą sprawę możemy ćwiczyć każdą partię mięśni. Pamiętajmy tylko, aby ćwiczenia wykonywać dokładnie, by nie nabawić się kontuzji.

Wady treningu w domu

Jakie są zatem wady domowego treningu? Na pewno nie jest to dobra opcja dla osób, które mają problemy z motywacją. W domu trudniej nam się zebrać do działania, zejść z kanapy, wyłączyć telewizor czy odejść do konsoli. Częściej ćwiczenia odkładamy „na później”, w efekcie dzień mija, a my dalej leżymy przed ekranem telewizora i objadamy się czekoladą. Co innego z siłownią. Już samo zakupienie karnetu powinno mobilizować nas do ruszenia przysłowiowych czterech liter i rozpoczęcia ćwiczeń w profesjonalnym klubie pod okiem wykwalifikowanego trenera czy instruktora. Inną wadą domowych treningów jest wspomniany sprzęt. W większości przypadków nasza „domowa siłownia” jest uboga w ciężary. Trenując w domu musimy zaakceptować obecność innych domowników, którzy mogą przeszkadzać nam podczas treningu.

Trening w domu - wady
Zalety ćwiczenia na siłowni

Przeszkadzać mogą nam również osoby w siłowni, szczególnie w mniejszych klubach fitness, gdzie nie ma zbyt wiele miejsca. Siłownia to jednak profesjonalizm. A jeśli już za coś się zabieramy, mamy chęci i motywację, to róbmy to jak prawdziwi zawodowcy. 

Na fachowej siłowni nie powinno brakować dobrej jakości sprzętu i kompetentnych, wykwalifikowanych trenerów oraz instruktorów, którzy w każdej chwili będą w stanie nam pomóc i doradzić. To kolejna zaleta, która pozwala na uniknięcie rażących pomyłek. Oczywiście, ktoś powie, że w Internecie można znaleźć wiele filmów instruktażowych z serii „jak ćwiczyć…?”. Niemniej jednak, zajęcia u boku doświadczonego trenera z pewnością nie zaszkodzą. Pomogą w udoskonaleniu techniki i uniknięciu kontuzji. Bardziej też zmobilizują do dalszej pracy nad własną sylwetką. Trener również powie czy widzi efekty naszych ćwiczeń, co także powinno zmobilizować nas do jeszcze bardziej intensywnych treningów.

Osoby aktywne fizycznie na siłowni na pewno nie będą się nudzić. Trening w profesjonalnym klubie fitness to dodatkowy bodziec do pracy nad własną sylwetką. Mamy sporo sprzętu, dzięki któremu możemy urozmaicić swój trening, by nie było on monotonny. Wyjście na siłownię to również możliwość oderwania się od codziennych, domowych i służbowych spraw, co z pewnością korzystnie wpłynie na nasze samopoczucie.

Trenowanie na siłownie - zalety
Trening na siłowni - wady

A wady? Jak już zostało wspomniane, problem z wybraniem się pierwszy raz na siłownie będą miały osoby z niską samooceną. W dodatku wzrosną nasze wydatki. Decydując się na siłownię musimy przecież kupić karnet, strój czy obuwie, nie wspominając o dodatkowych suplementach diety. Musimy też poświęć więcej czasu na dojazd i powrót do domu. W dodatku, na siłowni należy mieć świadomość, że nie ćwiczymy sami. Jest to uciążliwie szczególnie w mniejszych klubach fitness, gdzie nie ma zbyt wiele miejsca i przestrzeni.

Jak widać zalet treningu w domu i w siłowni jest wiele. Podobnie, jak i wad. Nie zmienia to faktu, że należy być aktywnym fizycznie, dbać o swoje zdrowie i sylwetkę. Bo nic nie poprawi Twojego samopoczucia, jak mocny trening. Działaj!
Pokaż więcej wpisów z Październik 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel