Spowolniony metabolizm – złe nawyki i błędy, których należy unikać

2019-04-17
Spowolniony metabolizm – złe nawyki i błędy, których należy unikać
Spowolniony metabolizm - złe nawyki i błędy, których należy się unikać

Metabolizm spowalnia z wiekiem, na co nie mamy wpływu. Nie mniej jednak, często nasze złe nawyki mogą zaburzać lub spowolnić metabolizm o wiele wcześniej. W efekcie osobom z nadwagą, będącym w trakcie odchudzania, dążącym do wymodelowania sylwetki, trudniej pozbyć się nadmiaru kilogramów. Waga stoi w miejscu, lub co gorsze zaczyna rosnąć. Jak temu zapobiec? Oto kilka błędów, których należy się wystrzegać, aby nie doszło do spowolnienia metabolizmu.

1. Spowolniony metabolizm, a dieta
2. Spowolniony metabolizm – za mało białka, zwróć uwagę na węglowodany
3. Spowolniony metabolizm – niezdrowe tłuszcze trans
4. Spowolniony metabolizm, a witaminy i minerały
5. Spowolniony metabolizm – nieregularne posiłki, brak śniadań, odwodnienie
6. Spowolniony metabolizm, a aktywność fizyczna
7. Spowolniony metabolizm, a sen
8. Spowolniony metabolizm, a stres

Spowolniony metabolizm, a dieta

Szybki metabolizm pozwala spalić więcej kalorii, co jest niezwykle istotne podczas odchudzania i modelowania sylwetki. Dzięki szybszej przemianie materii łatwiej utrzymać szczupłą figurę. Niestety, niezdrowa, źle zbilansowana dieta nie wpływa korzystanie na tempo metabolizmu. Częstym błędem jest niedobór kalorii, który powoduje spowolnienie metabolizmu. Organizm „przełącza” się wtedy w stan głodu, co sprawia, że tempo przemiany materii spada, zużywamy mniej energii i dochodzi do gromadzenia tkanki tłuszczowej.

Spowolniony metabolizm – za mało białka, zwróć uwagę na węglowodany

Pozostając przy źle zbilansowanej diecie, na uwadze należy mieć również ilość dziennego spożywania białka i węglowodanów. W przypadku protein, ich niedostateczna ilość znacząco wpływa na zwolnienie metabolizmu. Białko bowiem jest kluczowym składnikiem budulcowym naszych mięśni, przyczyniającym się do wzrostu masy mięśniowej oraz pomagającym w jej utrzymaniu.

POLECAMY: Skuteczne odchudzanie. Jak uniknąć efektu jojo?
Skuteczne odchudzanie. Jak uniknąć efektu jojo?

Jeśli chodzi o węglowodany, a więc cenne „paliwo” dla naszych mięśni, zarówno ich niedobór, jak i nadmiar może negatywnie odbić się na tempie przemiany materii. Za dużo „węgli” w diecie, w tym szczególnie cukrów prostych, prowadzi do spowolnienia metabolizmu. Podobnie jest, gdy naszym mięśniom dostarczamy za mało węglowodanów. Brakuje więc im wspomnianego „paliwa”, przez co tracone są zapasy magazynowanego w mięśniach, wątrobie i nerkach glikogenu. Tym sposobem spalamy mniejszą ilość kalorii i dochodzi do spowolnienia metabolizmu.

Spowolniony metabolizm – niezdrowe tłuszcze trans

Za wolniejszą przemianę materii odpowiadają także tłuszcze trans. Występują one m.in. w niezdrowych słodyczach. Często smażone na używanych wielokrotnie tłuszczach, np. pączki czy produkty czekoladowe to zło, którego należy się wystrzegać. Podobnie zresztą jak różnego rodzaju niezdrowych chipsów, paluszków czy krakersów, w składzie których nie brakuje utwardzonych olejów roślinnych. Warto również wymienić tutaj popularne, szczególnie wśród młodzieży, fast foody, a także przeróżne „zupki” w proszku czy sosy o długiej dacie przydatności do spożycia. Zatem, chcąc zadbać o szczupłą sylwetkę, musimy zrezygnować z tego typu niezdrowych przekąsek czy posiłków.

Spowolniony metabolizm, a witaminy i minerały

Mikroelementy w diecie to rzecz istotna. Niedobór witamin i minerałów ma również wpływ na tempo naszego metabolizmu. Zatem, aby nie doszło do spowolnienia przemiany materii warto pamiętać o uzupełnieniu diety w witaminy z grupy B, a także składniki mineralne, takie jak: wapń, fosfor, magnez, mangan czy jod, przyczyniające się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego. Ważny jest też cynk, który pomaga zachowaniu odpowiedniego metabolizmu węglowodanów i innych makroskładników odżywczych.

U kobiet istotne jest żelazo, które sprzyja transportowi tlenu w organizmie. Podczas miesiączki dochodzi do znaczącej utraty tego pierwiastka, w efekcie mięśnie są słabo zaopatrzone w tlen, dochodzi zatem do spadku energii, a tym samym spowolnienia metabolizmu.

Wszelkie niedobory tych niezwykle cennych mikroelementów skutecznie pomogą nam uzupełnić np. suplementy diety zawierające odpowiednie dawki witamin i minerałów.

WARTO WIEDZIEĆ: Problemy podczas odchudzania. Jak sobie z nimi radzić?
Problemy podczas odchudzania. Jak sobie z nimi radzić?

Spowolniony metabolizm – nieregularne posiłki, brak śniadań, odwodnienie

W przypadku odchudzania lub dbania o szczupłą figurę oprócz wspomnianej, zbilansowanej diety, ważne jest regularne spożywanie poszczególnych posiłków w ciągu dnia. Jedzenie o niestałych porach spowalnia metabolizm. Istotne jest też jedzenie śniadań. Wiele osób często o tym zapomina. Śniadanie to kluczowy posiłek. Pomijając go, organizm zaczyna oszczędzać energię i gromadzić kalorie, które spalane są wolniej. Nie zapominajmy również o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Do sprawnej przemiany materii potrzebna jest woda.

Spowolniony metabolizm, a aktywność fizyczna

Nie odkryjemy Ameryki, mówiąc, że brak ruchu negatywnie wpływa na tempo przemiany materii. Dla naszego zdrowia i wspomnianego metabolizmu lepiej będzie, gdy zamiast wieczornego serialu wybierzemy się na siłownię, jogging czy rowerową przejażdżkę. Zdaniem wielu naukowców, nasz metabolizm zwalania po 20 minutach przebywania w jednej pozycji. Pamiętajmy więc o ruchu. Bądźmy aktywni fizycznie, w przeciwnym wypadku tempo przemiany materii znacząco spadnie.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Vita-Min Multiple Sport – kompleksowe wsparcie dla sportowców
Vita-Min Multiple Sport – kompleksowe wsparcie dla sportowców

Spowolniony metabolizm, a sen

Sen jest kluczowy dla regeneracji naszego organizmu. Szczególnie, gdy jesteśmy aktywni fizycznie. Jeśli jesteśmy wypoczęci, w tym wypadku wyspani, lepiej funkcjonujemy w ciągu dnia. Brak snu lub zaburzenia związane ze snem prowadzą do spowolnienia metabolizmu. Czujemy się więc zmęczeni, co w efekcie przekłada się na naszą wydajność zarówno w pracy, jak i podczas domowych obowiązków. Nie wspominając już o treningu na siłowni czy jakiejkolwiek innej aktywności fizycznej.

Spowolniony metabolizm, a stres

Stres ma duży wpływ na poruszony wyżej problem braku snu. Negatywnie odbija się również na naszym zdrowiu oraz przemianie materii. Gdy się stresujemy dochodzi w naszym organizmie do produkcji kortyzolu. To hormon stresu, który niekorzystnie wpływa na poziom glukozy we krwi. Jego wzrost prowadzi do zwolnienia metabolizmu tkanki tłuszczowej. Stresu jednak nie unikniemy. Tempo dzisiejszego życia, co raz większe wymagania w pracy, natłok obowiązków i brak czasu na relaks sprzyjają sytuacjom stresowym. Warto więc nauczyć się, jak radzić sobie ze stresem.

Zła dieta, mała aktywność fizyczna, brak snu czy stres przyczyniają się do wolniejszego metabolizmu. Zdarzają się jednak sytuacje, w których nie mamy wpływu na tempo przemiany materii. Znaczenie ma np. gospodarka hormonalna. Wiadomo również, że z wiekiem dochodzi do wyhamowania metabolizmu. Nie mniej jednak, nasza w tym rola, by szybko wyzbyć się złych nawyków, które o wiele wcześniej doprowadzą do spowolnienia metabolizmu.


Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel