Przetrenowanie mięśni. Jakie są objawy? Jak uniknąć przetrenowania?

2019-02-20
Przetrenowanie mięśni. Jakie są objawy? Jak uniknąć przetrenowania?
Przetrenowanie mięśni. Jakie są objawy. Jak uniknąć przetrenowania?

Trenując pamiętajmy o odpowiedniej regeneracji. Zmęczone wysiłkiem fizycznym mięśnie i organizm muszą mieć czas na odpoczynek. Inaczej narastać będzie zmęczenie, które w efekcie może doprowadzić do przetrenowania mięśni. Poniżej wyjaśniamy jakie są objawy i jak uniknąć przetrenowania mięśni.

1. Czym jest przetrenowanie?
2. Jakie są objawy przetrenowania?
3. Przetrenowanie mięśni – regeneracja i odpoczynek to podstawa
4. Jak zapobiec przetrenowaniu?

Czym jest przetrenowanie?

Wiele osób przetrenowanie myli z pojęciem przemęczenia. Przetrenowanie nie występuje po jednym, konkretny treningu. To zazwyczaj przemęczenie. Przetrenowanie pojawia się po dłuższym czasie, podczas którego narasta zmęczenie na skutek wysiłku fizycznego. Kumulacja zmęczenia, sprawia że nasz organizm staje się mniej wydolny, w efekcie nie jesteśmy w stanie trenować na maksymalnych obrotach i tym samym robić postępów.

Dlaczego nasze zmęczenie narasta? Wpływ na to ma kilka czynników. Choćby brak odpowiedniej regeneracji, zła dieta, występujące stany zapalne czy też stres, zarówno psychiczny, jak i fizyczny. Musimy pamiętać, że wysiłek oraz jego intensywność oddziałują na układ nerwowy, którego zaburzona praca może przyczyniać się do stanu, jakim jest przetrenowanie.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Mocny trening. Zakwasy czy bóle potreningowe? Co nas boli?
Mocny trening. Zakwasy czy bóle potreningowe? Co nas boli?

Przetrenowaniu może ulec również sam układ nerwowy. Wtedy odbije się to nie tylko na mięśniach, ale ogólnym funkcjonowaniu naszego organizmu, doprowadzając np. do zaburzeń hormonalnych.

Kto narażony jest na przetrenowanie organizmu? Z pewnością osoby trenujące sporty siłowo-wytrzymałościowe, zarówno początkujący, niedoświadczeni amatorzy, jak i wyczynowi, starsi sportowcy, u których tempo procesów metabolicznych z wiekiem zwalnia.

Jakie są objawy przetrenowania?

Nie ignoruj zmęczenia. Jeśli zauważysz, że czujesz się co raz gorzej, jesteś bardziej zmęczony, zwolnij. Doprowadzić do przetrenowania mięśni nie jest łatwo, nie mniej jednak warto kontrolować swój organizm i to jak reaguje on po kolejnych treningach czy wysiłku spowodowanym choćby ciężką fizyczną pracą.
Jak rozpoznać objawy przetrenowania? Tutaj wyróżnić możemy symptomy zarówno fizyczne, jak i psychiczne.

Fizyczne objawy przetrenowania to:

  • ból mięśni
  • ból stawów
  • spadek wydolności organizmu
  • częste objawy odczuwanego zmęczenia
  • wyczerpanie organizmu
  • znużenie organizmu
  • bóle i zawroty głowy
  • duszności
  • większa podatność na infekcje 

Psychiczne objawy przetrenowania występują w postaci:

  • spadku motywacji do treningu
  • problemów z koncentracją
  • brakiem apetytu
  • kłopotów z zasypianiem i snem 
Wyżej wymienionym objawom przetrenowania towarzyszyć mogą: drżenie mięśni, większa potliwość, wyższa temperatura ciała i tętno oraz przyspieszony oddech.

Przetrenowanie mięśni – regeneracja i odpoczynek to podstawa

Skupmy się na przetrenowaniu mięśni. Taki stan wywołany jest głównie tym, że nasze mięśnie niedostatecznie odpoczywają. Ich regeneracja nie przebiega wówczas prawidłowo, stąd występować mogą wyżej wymienione objawy.

Odpoczynek i regeneracja to jedna z podstawowych zasad skutecznej pracy nad wymarzoną sylwetką i osiąganiem co raz to lepszych wyników sportowych. Każdy ćwiczący, bez względu czy jest amatorem czy profesjonalistą, musi zdawać sobie sprawę, że podczas wysiłku fizycznego dochodzi do uszkodzenia włókien mięśniowych. Odpowiednia regeneracja pozwala obudować mięśnie i stanowi ochronę przed m.in. przetrenowaniem. Jak skutecznie zregenerować organizm? Trenuj z głową, rozciągaj się po treningu, jedz zdrowo i wysypiaj się. Doskonałym wsparciem są także suplementy na regenerację: odżywki białkowe i białkowo-węglowodanowe (gainery), kreatyny, aminokwasy BCAA oraz preparaty bogate w witaminy i minerały.

Jak zapobiec przetrenowaniu?

Odpoczynek i regeneracja to jedno. By uniknąć przetrenowania mięśni i organizmu warto zastosować się również do innych wskazówek. Mianowicie:
  • dopasować trening do swoich możliwości Nie od razu Kraków zbudowano, dlatego porywaj się na ciężary czy dystanse, które początkowo będą nieosiągalne. Nie trenuj też tych samych partii mięśni codziennie. I tak nie urosną!
  • trenując, pamiętaj o odpowiednim rozgrzaniu mięśni i organizmu. Ważne jest też ich rozciąganie.
  • nie zaszkodzi relaks w postaci choćby spaceru. Doskonale wpłynie to na stan naszej psychiki, pozwoli się odprężyć i odstresować.
  • nie trenuj codziennie. To może tylko zaszkodzić.
  • sen i wysypianie się to skuteczna regeneracja dla Twoich mięśni i organizmu. Minimum 7 godzin powinno wystarczyć, by Twój organizm wypoczął.
  • dobrym rozwiązaniem na uniknięcie przetrenowania i lepsze zregenerowanie mięśni będą również masaże lub sauna.
  • nie zapominaj o odpowiednio zbilansowanej diecie wspartej właściwie dobranymi suplementami, bogatymi w cenne makro i mikroskładniki.
  • zadbaj o odpowiednie nawodnienie swojego organizmu
Zastosowanie się do powyższych wskazówek pozwoli uchronić Cię przed przetrenowaniem mięśni. Sprawi, że treningi będą o wiele przyjemniejsze, a efekty szybciej widoczne. Działaj!
Pokaż więcej wpisów z Luty 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel