Odżywki na masę – gainery. Czym są, jakie dają efekty, kto powinien je stosować?

2019-03-01
Odżywki na masę – gainery. Czym są, jakie dają efekty, kto powinien je stosować?
Odżywki węglowodanowe – gainery. Czym są, jakie dają efekty, kto powinien je stosować?

Gainery to suplementy diety stworzone z myślą o osobach dążących do szybkiego zbudowania masy mięśniowej. Stanowią doskonałe wsparcie dla osób, którym trudno przytyć. Dowiedz się czym są gainery? Jakich efektów możemy po nich oczekiwać? Kto powinien stosować odżywki na masę i jak należy je dawkować?

1. Gainery - odżywki na masę
2. Gainer – co to jest?
3. Efekty jakie daje stosowanie gainerów
4. Kto powinien stosować gainery?
5. Dawkowanie gainerów. Kiedy stosować odżywki na masę?

Gainery - odżywki na masę

Ludzie chodzą na siłownię z wielu powodów. Jedni lubią ruch, aktywność fizyczną i dbają o swoją sylwetkę. Inni z kolei wybierają kluby fitness w konkretnym celu – chcą rozbudować swoją sylwetkę, nabrać większej masy mięśniowej lub walczą z nadmiarem kilogramów i ich celem jest redukcja tkanki tłuszczowej.

Skoncentrujmy się na tych, którzy chcą zbudować większe mięśnie. Osoby te zazwyczaj liczą na szybkie i maksymalne efekty, dlatego decydują się na suplementy diety. Często więc pytają, jakie odżywki na masę wybrać? Bardziej świadomi kierują bardziej sprecyzowane zapytania, mianowicie – który gainer na masę wybrać?

Gainer – co to jest?

Na początku wyjaśnijmy „czym jest gainer”? To suplement pomagający w budowaniu większej masy mięśniowej. Tego typu produkty zawierają dużą dawkę kalorii i zazwyczaj czterokrotnie większą zawartość węglowodanów (70% - 80%) w stosunku do białka – kluczowego budulca naszych mięśni, pomagającego w przyroście masy i jej utrzymaniu. Nie oznacza to jednak, że tylko te składniki tworzą skład gainerów. Wiele z nich zawiera bogaty profil aminokwasowy i tłuszcze oraz cenne dodatki w postaci m.in. kreatyny, tauryny, glutaminy lub wartościowych witamin i minerałów. Gainery znajdziemy w bogatej ofercie firmy Olimp. Gain Bolic 6000, Max Mass 3XL, Profi Mass, Dominator Gainerator, Results Magnify RS czy Biogenix Monster Mass 2.0 to gainery zawierające wysokiej jakości, farmaceutycznie przebadane, a więc bezpieczne w stosowaniu składniki pozwalające na efektywne budowanie masy mięśniowej.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Budowanie masy. Odchudzanie. Gainer czy odżywka białkowa?
Budowanie masy. Odchudzanie. Gainer czy odżywka białkowa?

Najważniejsze są węglowodany. Ich duża dawka dostarcza bowiem naszym mięśniom niezbędnej do ćwiczeń energii, bez której nie jesteśmy w stanie trenować. Nie możemy jednak przesadzić. Nadmiar „węgli”, którego nie wykorzystamy podczas wysiłku lub w ciągu dnia zostanie zamieniony w tłuszczy, czyli coś czego chcemy uniknąć prawda?

Efekty jakie daje stosowanie gainerów

Gainery pomagają w rozwoju masy mięśniowej. Do tego potrzebne są wspomniane białko i węglowodany. Białka wpływają na przyrost mięśni, które potrzebują węglowodanów, by uzupełnić zapasy energetyczne. W efekcie, dzięki stosowaniu gainerów nasze mięśnie rosną i wizualnie stają się mocno „nabite”.

Węglowodany to energia, stąd też stosując odżywki na masę typu gainer, nasze mięśnie otrzymują jej pokaźną dawkę, co przekłada się na intensywność naszych treningów. Jesteśmy w stanie ćwiczyć dłużej i z większym obciążeniem, a więc łatwiej będzie nam zrealizować cel, którym jest uzyskanie większej masy mięśniowej.
Zaletą stosowania gainerów jest również ich pozytywny wpływ na potreningową regenerację, dzięki czemu nie musimy zwlekać z kolejnymi treningami.

Kto powinien stosować gainery?

Gainery są znakomitym rozwiązaniem i zarazem wsparciem dla osób, które chcą zbudować większą masę mięśniową oraz tych, którzy z powodów genetycznych mają problemy z przytyciem. Chodzi przede wszystkim o tzw. ektomorfików – szczupłe osoby, u których tempo metabolizmu jest szybkie, a poziom tkanki tłuszczowej niski.

Kto powinien stosować gainery?

Tego typu suplementy diety nie są natomiast polecane osobom z tendencjami do tycia, czyli endomorfików. Duża podaż „węgli” przy niskim tempie metabolizmu u takich osób, spowoduje, że nie będą one w stanie „przepalić” wspomnianych węglowodanów podczas dnia i wysiłku fizycznego, w związku z czym, węglowodany przekształcone zostaną w tkankę tłuszczową, a to w efekcie dodatkowe kilogramy.

Dawkowanie gainerów. Kiedy stosować odżywki na masę?

Gainery można stosować przed treningiem. Wówczas otrzymamy pokaźną dawkę cennej do ćwiczeń energii, dzięki czemu będziemy w stanie ćwiczyć dłużej i bardziej intensywnie. Gainery częściej jednak powinno przyjmować się po wysiłku fizycznym. To doskonała opcja na uzupełnienie węglowodanów, gdy niewystarczającą ich ilość dostarczymy do organizmu w postaci pełnowartościowego, zbilansowanego posiłku. Pyszny i łatwy w przygotowaniu shake to znakomity dodatek, który pozwoli uzupełnić różnicę. Dostarczone do organizmu węglowodany pomogą m.in. odbudować zapasy glikogenu mięśniach. By nasilić rezultaty budowania większej masy mięśniowej i przyrostu mięśni, warto również zastanowić się nad dodatkowym wsparciem w postaci naturalnego białka.

Odżywki na masę - gainery.

Dawkowanie gainerów to sprawa indywidualna. Dieta poszczególnych osób stosujących tego typu odżywki na masę może się bowiem różnić. Wszystko zależy od tego, ile węglowodanów i białka jesteśmy w stanie dostarczyć do organizmu w posiłkach podczas dnia. Resztę warto uzupełnić wysokiej jakości gainerem.

Pamiętajmy o jednym, suplementy, w tym gainery nie są zamiennikami zbilansowanej diety, a jedynie jej cennymi, wartościowymi dodatkami. Dlatego decydując się na ich przyjmowanie, należy stosować się do zaleceń producenta. Warto również zasięgnąć opinii u osób doświadczonych, w tym trenerów personalnych, dietetyków czy lekarzy i farmaceutów, którzy z pewnością pomogą ustalić optymalne dla Was dawki.
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel