Mocny trening. Zakwasy czy bóle potreningowe? Co nas boli?

2019-01-23
Mocny trening. Zakwasy czy bóle potreningowe? Co nas boli?
Zakwasy czy bóle mięśni po treningu?

Ból mięśni po treningu to coś naturalnego. Szczególnie u osób początkujących, których organizm nie jest przyzwyczajony do intensywnego wysiłku. Bolące mięśnie często kojarzą nam się z zakwasami. Czy, aby na pewno to właściwe stwierdzenie? Poniżej wyjaśniamy czym są zakwasy, a czym potreningowe bóle mięśni.

1. Ból mięśni po treningu
2. Zakwasy czy bóle potreningowe?
3. Czym są zakwasy?
4. Mikrourazy, czyli bóle potreningowe
5. Suplementy na regenerację

Ból mięśni po treningu

Często mówimy „sport to zdrowie”. Nie do końca jest to jednak trafione stwierdzenie. Oczywiście, organizm osoby aktywnej fizycznie jest o wiele mocniejszy od organizmu człowieka prowadzącego statyczny tryb życia. Ruch w połączeniu z odpowiednio zbilansowaną dietą i suplementacją dobrze wpływa na nasze ciało, zdrowie i witalność. Trenując wyczynowo musimy być świadomi, że lekko, łatwo i przyjemnie nie będzie.

Podobnie jest z ćwiczeniem na siłowni. Praca nad sylwetką nie należy do łatwych. Wymaga cierpliwości, motywacji, systematyczności, a niekiedy nawet cierpienia. Tak cierpienia, bo często, szczególnie u osób początkujących, szybko pojawiają się bóle mięśni będące skutkiem większego wysiłku fizycznego. Dla niektórych jest to ból „nie do przeskoczenia”, często odbierający motywację do kolejnego wyjścia na siłownię. Nie bądźmy jednak słabi. Kilka dni przerwy pozwoli zregenerować obolałe mięśnie i wrócić do budowania formy.

Zakwasy czy bóle potreningowe?

Ból mięśni po treningu to coś zupełnie normalnego. Wyobraźmy sobie, że nasze mięśnie, których wcześniej używaliśmy sporadycznie, niosąc od czasu do czasu większe torby z zakupami, nagle doświadczają mocnego pobudzenia. Naturalną rzeczą jest to, że po wysiłku doświadczymy zakwasów i dopadną nas bóle potreningowe.

Zakwasy czy bóle potreningowe?

Dzieje się tak dlatego, że na skutek aktywności fizycznej w naszych mięśniach dochodzi do mikrourazów. Wysiłek w postaci dźwigania większych ciężarów powoduje rozciąganie się włókien mięśniowych, które tym sposobem chronią stawy. Reakcja organizmu jest naturalna. Im większym ciężarem ćwiczymy, tym dokonujemy większych zniszczeń, a to przekłada się na silniejszy ból mięśni.

Powstaje więc pytanie czy owa bolesność to popularne zakwasy czy może typowy potreningowy ból mięśni? To dwie różne sprawy.

Czym są zakwasy?

Zakwasy to nic innego jak nagromadzenie się w mięśniach kwasu mlekowego podczas ćwiczeń czy wysiłku fizycznego. Dzieje się tak, ponieważ krew nie daje rady odpowiednio szybko przetransportować tlenu do mięśni. W efekcie tego powstaje kwas mlekowy, pobudzający chemoreceptory, a tym samym występuje uczucie piekącego bólu mięśni. Zakwasy jednak szybko mijają. Po kilku godzinach kwas mlekowy szybko zostaje usunięty z mięśni. Wówczas rodzi się pytanie: „dlaczego mięśnie wciąż bolą?”

Mikrourazy, czyli bóle potreningowe

To nic innego jak potreningowe bóle mięśni, wynikające ze wspomnianego powyżej rozciągania i rozrywania włókien mięśniowych. Występujące mikrourazy powodują ból, który możemy odczuwać nawet kilka dni po treningu. Dolegliwości bólowe mogą być naprawdę intensywne. Często sprawia problemy przy wykonywaniu prostych czynności. Z drugiej strony pozwala mięśniom się zregenerować, a tym samym zwiększyć ich objętość. Dlatego dobrym rozwiązaniem będzie nie tyle przełożenie treningu, jak skoncentrowanie się na innej partii mięśniowej. Dzięki temu ograniczymy do minimum zaangażowanie obolałych i przetrenowanych grup.

Regularny trening, a tym samym przyzwyczajenie organizmu i mięśni do wysiłku fizycznego pozwala ograniczyć powstawanie bolesności włókien mięśniowych. Pomoże również odpowiednia rozgrzewka i rozciąganie po zakończonym wysiłku. Przyspieszy to regenerację i z pewnością złagodzi ból.

Suplementy na regenerację

W regeneracji mięśni pomogą suplementy diety. Dobrym rozwiązaniem będzie stosowanie aminokwasów BCAA. Produktem, który pozwala doskonale uzupełnić niedobory aminokwasów BCAA w codziennej diecie, będzie preparat w kapsułkach od firmy OlimpBCAA Mega Caps. Zawiera on potężną dawkę farmaceutycznie czystych, wysokiej jakości aminokwasów BCAA, dzięki którym łatwiej i skuteczniej będzie nam zregenerować organizm po intensywnym wysiłku. Dodatek witaminy B6 pozwoli natomiast opóźnić uczucie zmęczenia i znużenia oraz korzystnie wpłynie na funkcjonowanie układu nerwowego.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Regeneracja. Nie możesz jej zaniedbać! Jak skutecznie zregenerować organizm? Suplementy na regenerację
Regeneracja mięśni po treningu jest bardzo ważna.

Innym, cennym suplementem, który zadba o nasze mięśnie będzie Glutamine Xplode Powder, bazujący ma znakomitej jakości glutaminie. Aminokwas ten odpowiada za magazynowanie i transport azotu do mięśni. Stosowanie preparatów zawierające w składzie glutaminę może więc hamować zakwaszanie organizmu. Co ważne, glutamina bierze udział w syntezie nowych cząsteczek glutationu – niezwykle ważnego związku aktywnego. Wpływa on na obniżenie kortyzolu i kwasu mlekowego oraz zwiększenie poziomu glikogenu mięśniowego i szybszą regenerację mięśni.

Wsparciem w potreningowej regeneracji będzie również kreatyna. Wprawdzie jej głównym zadaniem jest zwiększenie wydolności fizycznej w trakcie krótkich, następujących po sobie intensywnych ćwiczeń (stosowanie 3g dziennie kreatyny). Niemniej jednak, dzięki suplementacji tą substancją, łatwiej będzie nam zregenerować zmęczone po treningu mięśnie. Wszystko za sprawą wzrostu uwalnianej energii (ATP) wykorzystywanej m.in. do zahamowania procesów katabolicznych po wysiłku fizycznym. 

Warto więc sięgnąć po produkt Creatine Xplode Powder będący kompleksem sześciu skutecznych form kreatyn wspartym tauryną, który pomoże nie tylko zwiększyć wspomnianą wydolność fizyczną, ale również zadbać o regenerację zmęczonych po treningu mięśni.
Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel