Kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Które są zdrowsze?

2019-02-14
Kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Które są zdrowsze?
Kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Które zdrowsze?

Słowo „tłuszcze” wielu osobom źle się kojarzy. Najczęściej z otyłą, wyglądającą nieestetycznie osobą. To sprawia, że często tłuszcze „wrzucamy” do jednego worka i traktujemy je jako coś niezdrowego, szkodliwego. To błąd. Poniżej odpowiadamy czym są kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Sprawdźcie, które tłuszcze są zdrowe i warto je dostarczać do organizmu, a jakie z nich należy ograniczyć w codziennej diecie.


1. Kwasy tłuszczowe nasycone – co to jest?
2. Czym są kwasy tłuszczowe nienasycone?
3. Kwasy omega-3 i omega 6
4. Gotowe produkty zawierające kwasy tłuszczowe nienasycone

Kwasy tłuszczowe nasycone – co to jest?

Tłuszcz pełni szereg funkcji w naszym organizmie. Dostarcza m.in. energii oraz pomaga trawić i przyswajać substancje odżywcze. Dla wielu z nas kojarzy się jednak z czymś szkodliwym. Nie wszystkie tłuszcze jednak negatywnie wpływają na funkcjonowanie naszego ustroju. Część z nich wykazuje korzystne działanie, w związku z czym, warto je umieścić w codziennym jadłospisie.

Wystrzegajmy się nadmiaru kwasów tłuszczowych nasyconych, które w większości charakteryzują się stałą konsystencją, białą barwą, są stosunkowo odporne na utlenianie i nie rozpuszczają się w wodzie. Nasz organizm potrafi sam je produkować, dlatego nie możemy przesadzać ich nadmiarem. Wiele raportów dotyczących żywienia oraz światowe organizacje zajmujące się tą tematyką radzą, aby ograniczyć spożywanie produktów zawierających kwasy tłuszczowe nasycone. Zaleca się, aby ich dzienne zapotrzebowanie na osobę wynosiło maksymalnie 6% (ok. 13g). Przekraczając tę granicę zwiększamy ryzyko podniesienia poziomu cholesterolu we krwi oraz występowania chorób układu sercowo-naczyniowego, jak np. zawału czy miażdżycy.

Kwasy tłuszczowe nasycone.

Tłuszcze nasycone występują głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, np. w:
  • masłach, maśle klarowanym
  • smalcu
  • mleku
  • serach: żółtych i twarogu
  • oleju palmowym i kokosowym
  • jajkach
  • śmietanie
Kwasy tłuszczowe nasycone znajdziemy również w mięsach, a dokładnie w baraninie, wieprzowinie, wołowinie oraz drobiu ze skórą. Ponadto sporą ich ilość zawierają niezdrowe lecz popularne fast foody.

Podsumowując, kwasy tłuszczowe nasycone należy przyjmować, ale nie przekraczając zalecanych, dziennych norm. Najlepiej, gdy w zbilansowanej diecie uwzględnimy zarówno kwasy tłuszczowe nasycone, jak i tłuszcze nienasycone.

Czym są kwasy tłuszczowe nienasycone?

A propos, tłuszczów nienasyconych. W przeciwieństwie do kwasów tłuszczowych nasyconych, nasz organizm nie jest w stanie sam produkować tłuszczów nienasyconych, dlatego konieczne jest, aby dostarczyć je do ustroju wraz z pożywieniem.

Kwasy tłuszczowe nienasycone rozpuszczają witaminy (A, D, E, K), produkują hormony (m.in. serotoninę – hormon szczęścia) oraz sprawiają, że nasza skóra jest odpowiednio nawilżona. Ponadto, stanowią świetną ochronę przed wspomnianymi wyżej chorobami układu sercowo-naczyniowego, np. zawałem czy miażdżycą. Tłuszcze nienasycone mają także korzystny wpływ na nasz układ nerwowy i odpornościowy.

Niedobór kwasów tłuszczowych nienasyconych może zatem negatywnie odbić się na naszym zdrowiu, powodując m.in.: zmiany skórne czy zwiększać podatność organizmu na różnego rodzaju infekcje lub prowadzić do wielu stanów zapalnych w ustroju.

Gdzie znajdziemy najwięcej kwasów tłuszczowych nienasyconych? Głównie szukać ich powinniśmy w:
  • oleju rzepakowym
  • oliwie
  • tłustych rybach (np. makrela, łosoś, śledź)
  • orzechach, w tym również masłach orzechowych

Kwasy omega-3 i omega 6

Do kwasów tłuszczowych nienasyconych należą kwasy z grupy omega-3 i omega-6. Pierwsze z nich występują m.in. w oleju lnianym czy oleju z pestek dyni, a także w mniejszym stopniu w orzechach. Najwięcej kwasów omega-3 znajdziemy jednak w owocach morza i rybach morskich, wspomnianych: makrelach, śledziach, łososiu czy też dorszu, tuńczyku i sardynkach. Kwasy omega-6 z kolei zawierają m.in. oleje kukurydziane, sojowe, słonecznikowe czy kiełków pszenicy. To cenne kwasy, niezwykle wartościowe dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu na wielu płaszczyznach.

Kwasy tłuszczowe omega-3.

Gotowe produkty zawierające kwasy tłuszczowe nienasycone

Jak widzicie możliwości dostarczenia do organizmu tłuszczów nienasyconych jest naprawdę wiele. Nie oznacza to, że o odpowiednie ilości kwasów tłuszczowych nienasyconych nie możemy zadbać za pomocą gotowych produktów rekomendowanych przez wielu ekspertów i światowej sławy specjalistów z dziedziny suplementów diety i odżywek dla sportowców.

Pamiętajmy, że takie produkty, zanim zostaną dopuszczone do sprzedaży, podlegają wielokrotnym badaniom pod względem skuteczności działania, jak również pod kątem czystości, jakości, co w efekcie sprawia, że są całkowicie bezpieczne w stosowaniu. Produkty te nie zawierają substancji szkodliwych, jak choćby soli czy cukru, a jedynie naturalne, zdrowe i bezpieczne w stosowaniu składniki, w tym także witaminy i minerały.

ZOBACZ: Jak schudnąć? Zadbaj o swoją figurę. Oto niskokaloryczna dieta i suplementacja dla kobiet
Jak schudnąć. Niskokaloryczna dieta dla kobiet.

W związku z tym na półkach sklepowych możemy spotkać m.in. różnego rodzaju kremy i masła orzechowe stanowiące doskonałe źródło tłuszczów nienasyconych. Są nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Nie zawierają szkodliwych dla organizmu tłuszczów, w tym m.in. oleju palmowego. Ponadto, w ich skład wchodzą węglowodany o niskim indeksie glikemicznym i białko, które są kluczowe do budowania wymarzonej, umięśnionej i smukłej sylwetki.

Zanim jednak zdecydujemy się na zakupienie gotowych produktów zawierających zdrowe tłuszcze czytajmy dokładnie etykiety. Sprawdzajmy, czy w ich składzie znajdują się m.in. składniki wywołujące reakcje alergiczne. Stosujmy się do zaleceń producenta odnośnie dawkowania, tym samym dostarczymy odpowiednią ilość zdrowych tłuszczów do naszego organizmu.
Pokaż więcej wpisów z Luty 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel