Kwas foliowy. Czym jest? Jego objawy niedoboru i nadmiaru oraz suplementacja kwasu foliowego

2018-12-03
Kwas foliowy. Czym jest? Jego objawy niedoboru i nadmiaru oraz suplementacja kwasu foliowego

Kwas foliowy - co to jest?
Kwas foliowy, nazywany też witaminą B9, witaminą B11, folacyną czy folianem jest niezwykle ważny dla organizmu człowieka. Jego niedobór i nadmiar mogą mieć negatywne skutki zarówno dla naszego zdrowia, jak i również, w przypadku kobiet w ciąży, zdrowia płodu. Poniżej dowiecie się: czym jest kwas foliowy, jakie są jego właściwości oraz jak skutecznie uzupełnić niedobór kwasu foliowego?

1. Czym jest kwas foliowy?
2. Kwas foliowy – właściwości
3. Występowanie kwasu foliowego
4. Niedobór i nadmiar kwasu foliowego
5. Kwas foliowy, a suplementacja

Czym jest kwas foliowy?

Kwas foliowy to rozpuszczająca się w wodzie jasnożółta substancja należąca do grupy folianów, a więc aktywnych biologicznie związków wrażliwych m.in.: na promieniowanie słoneczne, niski poziom pH czy wysoką temperaturę. Foliany występują w żywności, dlatego wysoka temperatura (np. podczas gotowania) może doprowadzić do znaczącego spadku ich ilości.

Kwas foliowy to inaczej witamina B9

Kwas foliowy jest szczególnie istotny w przypadku ciężarnych i kobiet starających się o dziecko. Substancja ta ma bowiem wpływ na rozwój płodu. Przyjmowanie kwasu foliowego ogranicza ryzyko powstawanie wad cewy nerwowej u dziecka. To z niej, po około miesiącu życia płodu, powstaje rdzeń kręgowy i mózg dziecka. Uszkodzenie cewy nerwowej, na skutek m.in. niewystarczającej ilości kwasu foliowego, może prowadzić do poważnych wad rozwojowych u dziecka.

Kwas foliowy – właściwości

Kwas foliowy jest bardzo cenny dla organizmu człowieka, szczególnie jeśli chodzi o szpik kostny, tkanki płodu czy nabłonek przewodu pokarmowego. Witamina ta wpływa na prawidłowy podział komórek, ich rozwój oraz funkcjonowanie. Pomaga w produkcji kwasów nukleinowych, w syntezie nowych cząsteczek białkowych i wpływa na przemiany aminokwasów. Co więcej, kwas foliowy we współpracy z witaminami B6 i B12 pomaga przy prawidłowym tworzeniu czerwonych krwinek. Jego niedobór może mieć zatem wpływ na rozwój zmian o charakterze anemii.

Kwas foliowy odpowiedzialny jest również za utrzymanie odpowiedniego poziomu homocysteiny. To aminokwas, który powstaje w organizmie w trakcie trawienia pokarmów białkowych. Groźne dla człowieka jest jego wysokie stężenie, które prowadzić może do uszkodzeń naczyń krwionośnych, by następnie odbić się na nieprawidłowej krzepliwości krwi i w efekcie przyczynić się m.in. do miażdżycy, zawału serca lub udaru mózgu.

Kwas foliowy - występowanie

Występowanie kwasu foliowego

Gdzie znajdziemy najwięcej folianów? Bogatym ich źródłem są: szparagi, sałata, brokuły, szpinak, brukselka, pietruszka, fasola, papryka, cytryna, pomarańcze, maliny, kiwi, banany, melony, jarmuż, drożdże, a także orzechy włoskie i arachidowe.

Kwas foliowy występuje również w produktach pochodzenia zwierzęcego. Najwięcej znajdziemy go w wątrobie. Ponadto, foliany zawierają żółtka jaj oraz niektóre gatunki sera, jak chociażby camembert i brie.

Pamiętajmy, że zbyt długie przechowywanie wyżej wymienionych produktów powoduje większe utlenianie folianów. Podobnie dzieje się na skutek ich długiego gotowania w wysokiej temperaturze, np. brokuł, brukselki czy szparagów.

Niedobór i nadmiar kwasu foliowego

Według badań, dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy u osób dorosłych wynosi 400mcg (mikrogramów) na dobę. Kobiety w ciąży powinny z kolei dostarczać 600mcg kwasu foliowego dziennie.

Niedobór i nadmiar kwasu foliowego może nieść za sobą przykre konsekwencje. Niedobór folianów może wywoływać m.in. zła dieta. Osoby w trakcie długotrwałego odchudzania mogą odznaczać się niedoborami kwasu foliowego. Ponadto, niski poziom kwasu foliowego jest zauważalny w przypadku: stresu, picia alkoholu, kawy, palenia papierosów czy stosowania przez kobiety środków antykoncepcyjnych.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Suplementy diety – czym są? Czy warto je stosować?
Suplementy diety – czym są? Czy warto je stosować?


Objawy jakie mogą występować w przypadku niedoboru kwasu foliowego to wspomniana powyżej anemia, miażdżyca, a także gorszy rozwój komórek, nadpobudliwość, problemy z zasypianiem, problemy układu trawiennego czy nawet zmiany rakotwórcze.

Nadmiar kwasu foliowego również nie jest korzystny dla naszego organizmu. Wprawdzie trudno „przedawkować” tę witaminę, ale jeśli już to nastąpi, to nadmiar kwasu foliowego przede wszystkim utrudnia nam rozpoznanie objawów niedoboru witaminy B12. To ważna dla naszego organizmu witamina, która pomaga m.in. w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, w prawidłowym utrzymaniu metabolizmu wspomnianej homocysteiny, w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek oraz ogrywa ważną rolę w procesie podziału komórek.

Kwas foliowy, a suplementacja

Niedobory kwasu foliowego można uzupełnić stosując dobrej jakości suplementy diety. Doskonale sprawdzi się w tym przypadku preparat firmy OlimpKwas foliowy 400µg. To produkt w formie tabletek, który zawiera jedynie naturalne składniki i wykazuje kompleksowe oraz wielotorowe działanie. Już jedna porcja pozwala pokryć dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy u osób dorosłych.

Kwas foliowy dla kobiet w ciąży

Suplement diety został stworzony z myślą o kobietach planujących ciążę, będących w ciąży, a także karmiących piersią lub stosujących hormonalne środki antykoncepcyjne. Z powodzeniem może być stosowany przez osoby chcące zadbać o prawidłowe funkcjonowanie układu krwiotwórczego.

Kwas foliowy 400µg
jest produktem dostępnym bez recepty. Gwarancją jego bezpiecznego działania jest proces produkcji, która odbywa się w warunkach farmaceutycznych Olimp Laboratories. Co istotne, dzienna dawka preparatu jest zgodna z zaleceniami Zespołu Ekspertów Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.
Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel