Kofeina – narkotyk, który spożywamy na co dzień

2017-05-25
Kofeina – narkotyk, który spożywamy na co dzień

Poranek zaczynasz od kawy, dnia w pracy nie wyobrażasz sobie bez czegoś z czekoladą, w drodze do domu zdarza ci się wypić napój energetyczny albo colę, a podczas chłodnego wieczoru rozgrzewasz się herbatą? Wiesz co łączy te wszystkie produkty? Kofeina. To substancja, która określana jest jako legalny narkotyk, a jej zwolenników i przeciwników jest bardzo wielu. Pora więc przyjrzeć się zarówno zaletom, jak i wadom działania kofeiny na organizm.

Czy kofeina to narkotyk? Zapewne to pytanie po wstępie zadaje sobie wiele osób. Owszem, substancja znajdująca się w nasionach krzewu kawowego Coffea Arabica jest narkotykiem. Kofeina jest alkaloidem, który występuje również w innych roślinach. Posiada, jak każdy narkotyk, swoisty wpływ na funkcje umysłowe i fizyczne człowieka, jednak jest on zdecydowanie mniejszy niż w przypadku np.: nikotyny. 

Jak kofeina działa w naszym organizmie?

Kofeina działa wielokierunkowo, ale najbardziej zbadane jest jej oddziaływanie na ośrodkowy układ nerwowy. To substancja pobudzająca, która polepsza procesy kojarzeniowe, zmniejsza zmęczenie i ogranicza senność. Poza tym wpływa również na trawienie, działa moczopędnie oraz rozszerza naczynia wieńcowe i mózgowe. Jest więc stosowana w leczeniu zatrucia innymi narkotykami i alkoholem, migrenach, astmie, dolegliwościach bólowych i co ciekawe - poprawie nastroju. Działanie kofeiny doceniamy na co dzień. Najczęściej spożywana jest w postaci kawy i ma za zadanie rozjaśnić nam umysł i pomóc w pokonaniu senności. Kofeina wspomaga nas w pracy i nauce, podczas długich tras pokonywanych samochodem oraz wysiłku fizycznym. Jest więc doceniana przez sportowców, którzy dzięki niej mogą poprawić wydajność treningów. Kofeina wykazuje także sprzyjające działanie podczas odchudzania, ponieważ stymuluje proces lipolizy, czyli rozkładu tłuszczów. Przeprowadzono badania, w których na godzinę przed treningiem podawano sportowcom kofeinę. Odkryto wówczas, że powoduje ona wzrost poziomu wolnych kwasów tłuszczowych we krwi. 

Kofeina uzależnia, jednak nie można jej przedawkować

Jak od każdego innego narkotyku, od kofeiny również można się uzależnić. Na pewno wielu z was zaobserwowało skutki jej nadużywania czy odstawienia. Kiedy regularnie pijemy kawę, nie odczuwamy już jej pobudzającego działania. Zazwyczaj skutkuje to w tym, że pijemy jej coraz więcej i nie wyobrażamy sobie dnia bez 3-4 kubków aromatycznej kawy. Niestety skutkuje to często rozdrażnieniem czy przyspieszoną akcją serca. Kiedy natomiast odstawiamy kofeinę, pojawia się u nas uczucie znużenia, wyczerpania, często bóle głowy, a nawet nerwowość i stany lękowe. Bezpieczna dla zdrowia dawka kofeiny wynosi około 600 mg na dobę. Oznacza to, że dziennie możemy wypić 7 filiżanek (200 ml) kawy parzonej. To więc bardzo duża norma. W odróżnieniu od innych narkotyków kofeinę bardzo trudno przedawkować. Jej toksyczna dawka wynosi mniej więcej 50 litrów kawy, a więc nie jest realna do spożycia. Kofeina nie ulega kumulacji w naszym organizmie, a już po 2,5-4,5 godziny zaczyna być z niego usuwana. 

Gdzie i w jakich ilościach znajduje się kofeina? W kawie - 75 mg w 200 ml kawy rozpuszczalnej i 85 mg na 200 ml kawy parzonej, herbacie - 50 mg na 200 ml, napojach energetycznych z dodatkiem kofeiny lub guarany- 28 do 87 mg na 250 ml, napojach typu cola - 8 do 53 mg na 250 ml, a także czekoladzie - 11-71 mg na 100 g. 

Zalety i wady spożywania kofeiny

Kofeina dba o odpowiednie ukrwienie mózgu, co sprawia, że po prostu lepiej on pracuje. Przeprowadzono badania, w których myszom z chorobą Alzheimera podawano dziennie 1,5 mg kofeiny, co dla człowieka stanowiłoby dawkę około pięciu filiżanek kawy. Zaobserwowano z czasem spadek w ich mózgu beta-amyloidu, polepszenie pamięci i koncentracji. Kofeina zmniejsza więc ryzyko zachorowania na Alzheimera oraz opóźnia rozwój choroby. Z drugiej strony substancja przyspiesza akcję serca, podnosi ciśnienie krwi oraz utrudnia zasypianie. Chociaż można by to uznać za zaletę, przyjmowana wieczorem zaburza sen i sprawia, że spada jego jakość. Lepiej więc spożywać ją częściej, ale w mniejszych ilościach. Z drugiej strony kiedy kofeina się rozkłada, powstają metabolity, które są w małych ilościach wydalane z moczem w niezmienionej postaci. Może to powodować większe ryzyko zachorowania na raka nerek, pęcherza oraz trzustki. Nie ma jednak jednoznacznych dowodów, które by to potwierdzały. Kofeina wypłukuje również magnez z organizmu, więc bardzo ważna jest suplementacja podczas jej spożywania. Może ona także być odpowiedzialna za utratę wapnia, co wpływa na ryzyko osteoporozy, jednak skutecznie chroni przed tym dodawanie do kawy mleka. W badaniach przeprowadzonych w Irlandii ustalono także, że kofeina zwiększa niepokój i nerwowość u dzieci. Należy więc ograniczyć spożywanie przez nie w szczególności gazowanych napojów typu cola. 

Kofeina jest więc substancją, która ma zarówno dobry, jak i zły wpływ na nasz organizm. Zależy to od ilości jej spożycia w ciągu dnia. Filiżanka kawy czy kostka czekolady nie sprawi, że odczujemy zgubne skutki kofeiny. Jak większość produktów, szkodzi ona w nadmiarze i należy o tym pamiętać.

Pokaż więcej wpisów z Maj 2017
Polecane
This page uses cookie files to provide its services in accordance to Cookies Usage Policy. You can determine conditions of storing or access to cookie files in your web browser.
Close
pixel