Jajka bogatsze w omega 3, czyli suplementacja kur i jej wyniki.

2017-05-25
Jajka bogatsze w omega 3, czyli suplementacja kur i jej wyniki.

Coraz więcej mówi się o wartościach odżywczych jajek i ich dobroczynnym wpływie na nasz organizm. Są one źródłem białka, kwasów tłuszczowych, a także witamin i minerałów. Mimo to jajka są specjalnie modyfikowane poprzez dodawanie do nich kwasów omega 3. Jakakolwiek ingerencja w żywność nie kojarzy się nam pozytywnie. Zawsze zastanawiamy się kto za tym stoi, dlaczego to robi i jakie ma to skutki na nasz organizm. Jednak w tym przypadku jaja z omega 3 nie są ani smaczniejsze, ani nie sprzedają się w większej ilości. Ku wielkiemu zdziwieniu, zabieg ten ma na celu zadbać o nasze zdrowie. Jak? Zaraz dokładnie to wytłumaczymy. 

Zaburzenie stosunku kwasów omega 3 do omega 6 w diecie

Nasza dieta zmienia się z biegiem czasu. Dawniej nie było ogólnie dostępnych tylu produktów ani nikt nie myślał o tym czy wybrać wegetarianizm, weganizm czy inną dietę. Człowiek, który odżywiał się w zbilansowany sposób, spożywał kwasy omega 3 i omega 6 w stosunku od 1:1 do 1:4. Nasz organizm przywykł właśnie do takich proporcji, które były mu dostarczane przez wiele lat. Tymczasem nasza dieta zmieniła się na tyle, że nagle z proporcji 1:1 czy 1:4, stosunek kwasów omega zmienił się do 1:17, a nawet na większy, zależy jakie badania wzięlibyśmy pod uwagę. Oczywiście każda tak drastyczna zmiana ilości przyjmowanych składników odżywczych odbija się na zdrowiu człowieka, oczywiście w sposób negatywny.

Lista efektów spożywania kilkakrotnie większych porcji kwasu omega 6 niż omega 3 obejmuje między innymi wzrost zachorowalności na raka, choroby układu krwionośnego, choroby autoimmunologiczne, osteoporozę oraz liczne stany zapalne pojawiające się w organizmie. Co więc możemy zrobić żeby powrócić do dawnych nawyków żywieniowych i tym samym ograniczyć ryzyko wystąpienia powyższych chorób? Niektórzy zapewne stwierdzą, że jeść mniej produktów, w których jest dużo omega 6. Rozwiązanie jednak nie jest wcale takie proste. 

Bilans kwasów tłuszczowych w normie - eksperymenty na jajkach

Płatki śniadaniowe, orzechy, drób, oleje pochodzenia roślinnego i jajka - większość osób spożywa te produkty na co dzień. W szczególności mięso drobiowe, jajka i oleje roślinne grają w naszej kuchni pierwsze skrzypce. Ciężko więc byłoby ograniczyć ich udział w naszym menu na tyle, by zminimalizować rozbieżności pomiędzy spożywaną ilością kwasów omega 3 i omega 6. Naukowcy znaleźli na to inny sposób, a mianowicie zaczęli eksperymentować z jednym z najczęściej spożywanych i dodawanych niemal wszędzie produktów – jajkach. Jak wiadomo kura nie jest wybredna jeśli chodzi o pokarm. Dzięki temu można było tak zmodyfikować jej dietę, by w jajkach zwiększyła się ilość kwasów omega 3. 

Kiedy do pożywienia kur dodano 70 g (na kilogram masy ciała zwierzęcia) oleju rzepakowego, poziom kwasów tłuszczowych w żółtku wzrósł z 1,2% standardowej ilości do 4,6%. Następnie taka sama ilość oleju z wątroby dorsza spowodowała wzrost do 6,3%, a oleju lnianego do aż 7,8%. Jak widać najlepsze efekty uzyskano właśnie przy suplementacji kur olejem lnianym, a nie jak bywa w przypadku ludzi olejem rybim. Karmienie kur siemieniem lnianym zwiększa 30 razy ilość kwasu linolenowego w żółtku, a kwasu dokozaheksaenowego (DHA) prawie 4 razy. Oczywiście na tym nie poprzestano i badania trwały nadal. Zwiększano w różnych procentach ilości siemienia lnianego oraz oleju dorsza w diecie kur, by uzyskać optymalny poziom kwasów. Każde jajko posiada inny stosunek omega 3 do omega 6, jednak uogólniając w jajku zmodyfikowanym rozbieżność pomiędzy kwasami omega udało się zredukować z proporcji 1:13 do 1:2,6. Poza tym w jajku spadła ilość cholesterolu, co także jest korzystne dla naszego organizmu. Co ważne, ilość białka, energii i zawartość kalorii w jajku pozostała taka sama, co nie umniejsza dobroczynnej roli jajka w naszej diecie.

Wpływ zmodyfikowanych jajek na nasz organizm

Teraz pora przyjrzeć się wpływowi zmodyfikowanych jajek na organizm człowieka. Czy rzeczywiście jajka bogatsze w kwasy omega 3 zapobiegają zaburzeniom w bilansie kwasów omega w naszej diecie? Przeprowadzono badania, w których grupie osób przez cztery tygodnie podawano cztery zmodyfikowane jajka dziennie. W wyniku tego stwierdzono spadek trójglicerydów w ich organizmie. Jeśli więc w ciągu tygodnia spożywalibyśmy pięć jajek bogatszych w omega 3, w naszej diecie znajdowałaby się ilość kwasu równa tej w rybie o masie 150 g. Wiadomość ta na pewno ucieszy osoby, które stronią od ryb, bo po prostu te im nie smakują lub posiadają alergie pokarmowe. Zmodyfikowane jajka skutecznie zastąpią je w diecie. Należy jednak wspomnieć, że ze względu na sposób ich otrzymywania, produkty te są droższe od zwykłych jajek. Nie każdy więc może sobie na nie pozwolić. Zawartość kwasów omega 3 i omega 6 w każdym jajku może się wahać, więc nie wiadomo tak do końca czy uzupełniamy skutecznie swoją dietę o omega 3. Ponadto niektórzy specjaliści są sceptyczni co do zawartości kwasów omega w jajku po obróbce cieplnej, a przecież spożywanie jajek surowych nie jest zalecane.

Jaki z tego wniosek? Kupować zmodyfikowane jajka czy nie? Zależy to oczywiście od naszych ogólnych preferencji. Można próbować w ten sposób regulować bilans kwasów omega w diecie. Jeśli jednak zależy nam na pewnym rozwiązaniu, które zagwarantuje odpowiednią ilość kwasów omega 3 w organizmie, warto zacząć stosować suplementy diety takie jak GOLD-OMEGA 3® SPORT EDITION.

Pokaż więcej wpisów z Maj 2017
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel