Jajka bogatsze w omega 3, czyli suplementacja kur i jej wyniki.

2017-05-25
Jajka bogatsze w omega 3, czyli suplementacja kur i jej wyniki.

Coraz więcej mówi się o wartościach odżywczych jajek i ich dobroczynnym wpływie na nasz organizm. Są one źródłem białka, kwasów tłuszczowych, a także witamin i minerałów. Mimo to jajka są specjalnie modyfikowane poprzez dodawanie do nich kwasów omega 3. Jakakolwiek ingerencja w żywność nie kojarzy się nam pozytywnie. Zawsze zastanawiamy się kto za tym stoi, dlaczego to robi i jakie ma to skutki na nasz organizm. Jednak w tym przypadku jaja z omega 3 nie są ani smaczniejsze, ani nie sprzedają się w większej ilości. Ku wielkiemu zdziwieniu, zabieg ten ma na celu zadbać o nasze zdrowie. Jak? Zaraz dokładnie to wytłumaczymy. 

Zaburzenie stosunku kwasów omega 3 do omega 6 w diecie

Nasza dieta zmienia się z biegiem czasu. Dawniej nie było ogólnie dostępnych tylu produktów ani nikt nie myślał o tym czy wybrać wegetarianizm, weganizm czy inną dietę. Człowiek, który odżywiał się w zbilansowany sposób, spożywał kwasy omega 3 i omega 6 w stosunku od 1:1 do 1:4. Nasz organizm przywykł właśnie do takich proporcji, które były mu dostarczane przez wiele lat. Tymczasem nasza dieta zmieniła się na tyle, że nagle z proporcji 1:1 czy 1:4, stosunek kwasów omega zmienił się do 1:17, a nawet na większy, zależy jakie badania wzięlibyśmy pod uwagę. Oczywiście każda tak drastyczna zmiana ilości przyjmowanych składników odżywczych odbija się na zdrowiu człowieka, oczywiście w sposób negatywny.

Lista efektów spożywania kilkakrotnie większych porcji kwasu omega 6 niż omega 3 obejmuje między innymi wzrost zachorowalności na raka, choroby układu krwionośnego, choroby autoimmunologiczne, osteoporozę oraz liczne stany zapalne pojawiające się w organizmie. Co więc możemy zrobić żeby powrócić do dawnych nawyków żywieniowych i tym samym ograniczyć ryzyko wystąpienia powyższych chorób? Niektórzy zapewne stwierdzą, że jeść mniej produktów, w których jest dużo omega 6. Rozwiązanie jednak nie jest wcale takie proste. 

Bilans kwasów tłuszczowych w normie - eksperymenty na jajkach

Płatki śniadaniowe, orzechy, drób, oleje pochodzenia roślinnego i jajka - większość osób spożywa te produkty na co dzień. W szczególności mięso drobiowe, jajka i oleje roślinne grają w naszej kuchni pierwsze skrzypce. Ciężko więc byłoby ograniczyć ich udział w naszym menu na tyle, by zminimalizować rozbieżności pomiędzy spożywaną ilością kwasów omega 3 i omega 6. Naukowcy znaleźli na to inny sposób, a mianowicie zaczęli eksperymentować z jednym z najczęściej spożywanych i dodawanych niemal wszędzie produktów – jajkach. Jak wiadomo kura nie jest wybredna jeśli chodzi o pokarm. Dzięki temu można było tak zmodyfikować jej dietę, by w jajkach zwiększyła się ilość kwasów omega 3. 

Kiedy do pożywienia kur dodano 70 g (na kilogram masy ciała zwierzęcia) oleju rzepakowego, poziom kwasów tłuszczowych w żółtku wzrósł z 1,2% standardowej ilości do 4,6%. Następnie taka sama ilość oleju z wątroby dorsza spowodowała wzrost do 6,3%, a oleju lnianego do aż 7,8%. Jak widać najlepsze efekty uzyskano właśnie przy suplementacji kur olejem lnianym, a nie jak bywa w przypadku ludzi olejem rybim. Karmienie kur siemieniem lnianym zwiększa 30 razy ilość kwasu linolenowego w żółtku, a kwasu dokozaheksaenowego (DHA) prawie 4 razy. Oczywiście na tym nie poprzestano i badania trwały nadal. Zwiększano w różnych procentach ilości siemienia lnianego oraz oleju dorsza w diecie kur, by uzyskać optymalny poziom kwasów. Każde jajko posiada inny stosunek omega 3 do omega 6, jednak uogólniając w jajku zmodyfikowanym rozbieżność pomiędzy kwasami omega udało się zredukować z proporcji 1:13 do 1:2,6. Poza tym w jajku spadła ilość cholesterolu, co także jest korzystne dla naszego organizmu. Co ważne, ilość białka, energii i zawartość kalorii w jajku pozostała taka sama, co nie umniejsza dobroczynnej roli jajka w naszej diecie.

Wpływ zmodyfikowanych jajek na nasz organizm

Teraz pora przyjrzeć się wpływowi zmodyfikowanych jajek na organizm człowieka. Czy rzeczywiście jajka bogatsze w kwasy omega 3 zapobiegają zaburzeniom w bilansie kwasów omega w naszej diecie? Przeprowadzono badania, w których grupie osób przez cztery tygodnie podawano cztery zmodyfikowane jajka dziennie. W wyniku tego stwierdzono spadek trójglicerydów w ich organizmie. Jeśli więc w ciągu tygodnia spożywalibyśmy pięć jajek bogatszych w omega 3, w naszej diecie znajdowałaby się ilość kwasu równa tej w rybie o masie 150 g. Wiadomość ta na pewno ucieszy osoby, które stronią od ryb, bo po prostu te im nie smakują lub posiadają alergie pokarmowe. Zmodyfikowane jajka skutecznie zastąpią je w diecie. Należy jednak wspomnieć, że ze względu na sposób ich otrzymywania, produkty te są droższe od zwykłych jajek. Nie każdy więc może sobie na nie pozwolić. Zawartość kwasów omega 3 i omega 6 w każdym jajku może się wahać, więc nie wiadomo tak do końca czy uzupełniamy skutecznie swoją dietę o omega 3. Ponadto niektórzy specjaliści są sceptyczni co do zawartości kwasów omega w jajku po obróbce cieplnej, a przecież spożywanie jajek surowych nie jest zalecane.

Jaki z tego wniosek? Kupować zmodyfikowane jajka czy nie? Zależy to oczywiście od naszych ogólnych preferencji. Można próbować w ten sposób regulować bilans kwasów omega w diecie. Jeśli jednak zależy nam na pewnym rozwiązaniu, które zagwarantuje odpowiednią ilość kwasów omega 3 w organizmie, warto zacząć stosować suplementy diety takie jak GOLD-OMEGA 3® SPORT EDITION.

Pokaż więcej wpisów z Maj 2017
This page uses cookie files to provide its services in accordance to Cookies Usage Policy. You can determine conditions of storing or access to cookie files in your web browser.
Close
pixel