Cynk – działanie, objawy niedoboru, źródła, suplementacja

2018-10-15
Cynk – działanie, objawy niedoboru, źródła, suplementacja

Cynk - cenny pierwiastek dla organizmu
Cynk to cenny pierwiastek, pełniący w naszym organizmie wiele ważnych funkcji. Pomaga zadbać m.in. o prawidłowe funkcjonowanie naszego układu odpornościowego, chroni komórki przed stresem oksydacyjnym czy też pomaga w utrzymaniu prawidłowej płodności i prawidłowych funkcji rozrodczych. Jego niedobór może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych. Dlatego warto naszą codzienną dietę uzupełnić w bezpieczny i doskonałej jakości suplement diety Chela-Cynk od firmy Olimp Labs.

1. Działanie cynku
2. Cynk - objawy niedoboru
3. Źródła cynku
4. Suplementacja cynkiem. Warto?

Działanie cynku

Cynk bierze udział w wielu procesach metabolicznych w naszym organizmie. Pierwiastek ten jest odpowiedzialny za syntezę białek, hormonów oraz czerwonych krwinek. Wspomaga też leczenie trądziku. Wielu specjalistów zaleca zastosowanie kuracji przeciwtrądzikowej, gdzie w diecie głównym składnikiem jest cynk. Jego działanie w procesie leczenia trądziku musi zostać jeszcze potwierdzone badaniami, jednak specjaliści często przepisują preparaty z tym pierwiastkiem osobom, które mają problemy z ropnymi lub zapalnymi stanami skóry.

Cynk pomaga ochronić organizm przed stresem oksydacyjnym, przyczynia się do prawidłowego metabolizmu kwasów tłuszczowych, utrzymania prawidłowego metabolizmu makroskładników odżywczych oraz pomaga w utrzymania prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej. Pierwiastek jest wykorzystywany do procesu tworzenia insuliny. Oprócz skóry, korzystnie wpływa na kości, włosy i paznokcie.

Cynk jest ważny dla mężczyzn

Cynk ważny jest dla mężczyzn, u których odpowiada za utrzymanie prawidłowego poziomu testosteronu, najistotniejszego męskiego hormonu wpływającego na płodność. Dlatego, spożywanie odpowiedniej ilości powinno być szczególnie ważne dla panów, którzy starają się o potomstwo. To składnik odżywczy, który może mieć wpływ na proces produkcji plemników, zwiększa jakość nasienia i ruchliwość plemników. Odpowiedni poziom cynku w organizmie kobiet również pozytywnie wpływa na płodność i wspomaga regulację cyklu miesiączkowego.

Zapotrzebowanie na cynk wzrasta też u osób aktywnych fizycznie i sportowców wyczynowych.

Cynk - objawy niedoboru

Cynk jest pierwiastkiem, który w niewielkich ilościach występuje w produktach naszej codziennej diety. W dodatku na jego przyswajalność może negatywnie wpłynąć spożywanie:
  • alkoholu,
  • cukru,
  • dużej ilość błonnika w diecie,
  • produktów zawierających dużo: miedzi, żelaza, fosforu, wapnia.

Cynk - a mniejszy apetyt

Niedobór cynku najczęściej pojawia się u osób, które mają zaburzenia pracy układu trawiennego, chorobę alkoholową lub u osób będących na diecie odchudzającej. Przy niedoborze cynku pojawić się może podatność na różnego rodzaju infekcje oraz ogólne osłabienie organizmu. Osoby mające niskie stężenie tego pierwiastka we krwi wykazują mniejszy apetyt oraz pogarsza się u nich zdolność węchu lub dochodzi do utraty smaku. Ze względu na to, że jest to składnik, który odpowiada za pracę układu hormonalnego, ma także wpływ na poziom libido. Przy niedoborze cynk często zmniejsza się ochota na seks.

Źródła cynku

Które produkty są bogate w cynk?

To m.in:
  • owoce morza (ostrygi, krab),
  • płatki owsiane,
  • kasza gryczana,
  • migdały,
  • kakao,
  • wątróbka cielęca,
  • gorzka czekolada,
  • banany,
  • jaja,
  • pestki dyni. 
W zależności od wieku, zaleca się przyjmowanie od 5 do 21mg cynku na dobę. Najwięcej pierwiastka potrzebują kobiety w ciąży. Przedawkowanie zalecanej, dobowej dawki często prowadzi do ogólnego osłabienia układu immunologicznego. Mogą wystąpić bóle żołądka, bóle głowy, biegunka, nudności czy wymioty.

Warto uzupełnić cynk suplementami diety

Suplementacja cynkiem. Warto?

Zdecydowanie tak! Doskonałym i bezpiecznym produktem, który pozwoli uzupełnić dzienne zapotrzebowanie na ten cenny pierwiastek jest Chela-Cynk od firmy Olimp Labs. Preparat w kapsułkach wyprodukowany został w warunkach farmaceutycznych. Chela-Cynk zawiera najlepiej przyswajalną formę cynku w postaci chelatu aminokwasowego Albion®, zapewniającą odpowiednią jego wchłanialność z przewodu pokarmowego oraz dystrybucję. Co istotne, chelat aminokwasowy cynku jest hipoalergiczny, a więc to całkowicie bezpieczny w stosowaniu suplement diety, również przez alergików.
Pokaż więcej wpisów z Październik 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel