Crossfit – co to jest za trening? Dla kogo? Najlepsze suplementy w treningu crossfit

2018-11-21
Crossfit – co to jest za trening? Dla kogo? Najlepsze suplementy w treningu crossfit

Trening crossfit - liny
Chcesz wzmocnić mięśnie, poprawić kondycję i siłę? Nudzi Cię wykonywanie ciągle tych samych ćwiczeń w siłowni? Postaw na trening crossfit. Możesz trenować w domu, parku, w siłowni, ze sprzętem lub bez. Do wyboru masz wiele rozmaitych ćwiczeń, dzięki którym zadbasz o ogólny rozwój swojego organizmu. Do tego zaoszczędzisz czas, bo trening crossfit nie zajmuje dłużej niż godzinę. Ćwiczysz za to bardzo intensywnie.

1. Crossfit – co to jest?
2. Ćwiczenia crossfit
3. Crossfit – ile treningów?
4. Dla kogo trening crossfit?
5. Crossfit a suplementacja
6. Crossfit – suplementacja przed treningiem
7. Suplementacja w trakcie treningu crossfit
8. Jakie suplementy po treningu crossfit?

Crossfit – co to jest?

Crossfit – wielu z nas słyszało to pojęcie. Termin znany jest przede wszystkim osobom aktywnym fizycznie, trenującym sporty siłowe i wytrzymałościowe. Czym dokładnie jest więc crossfit? To wyczerpujący, intensywny, wytrzymałościowo-siłowy trening mający znakomity wpływ na rozwój naszego organizmu oraz naszej sylwetki, angażujący wszystkie mięśnie naszego ciała.

Trening crossfit korzystnie wpływa na:
  • wytrzymałość  
  • wydolność  
  • siłę 
  • moc 
  • gibkość 
  • koordynację 
  • zwinność 
  • szybkość 
  • dokładność 
  • równowagę 

Ćwiczenia crossfit

Crossfit to trudny, bardzo wymagający trening. Podczas ćwiczeń crossfit nie dźwigamy jedynie ciężarów, jak w siłowni. By zwiększyć swoją wydolność, wytrzymałość oraz osiągnąć wymarzoną, wysportowaną, umięśnioną sylwetkę skaczemy na skakance, biegamy, przerzucamy opony, wiosłujemy, przerzucamy ciężary, robimy pompki, brzuszki, podciągamy się, rzucamy piłką lekarską czy ciągniemy liny lub uderzamy młotem o wcześniej wspomnianą oponę. Sporo z tych ćwiczeń możemy wykonać w domu lub na powietrzu. Niemniej jednak, optymalnym miejscem dla treningu crossfit będą kluby fitness posiadające, specjalnie przeznaczoną do niego salę i wszelkie potrzebne przyrządy.

Bieg to jedno z ćwiczeń treningu crossfit

Ćwiczeń crossfit jest naprawdę mnóstwo, dlatego każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. Różnorodność to słowo kluczowe w planie treningowym crossfit.

Crossfit – ile treningów?

Zapytacie, ile razy w tygodniu trenować crossfit? To tak naprawdę zależy od nas samych. Początki mogą być trudne, dlatego nie przejmujmy się, że jesteśmy w stanie zrobić jeden lub dwa treningi tygodniowo. Z czasem na pewno zwiększymy swoją objętość treningową, zyskując więcej siły i wytrzymałości. To z pewnością doda nam motywacji do dalszej pracy. Liczą się bowiem chęci. Bez nich, podobnie, jak w każdej innej dziedzinie życia, za wiele nie osiągniemy.

Osoby średniozaawansowane spokojnie powinny trenować minimum trzy dni w tygodniu. Gdy tak rozplanujemy trening, dzień przerwy pomiędzy ćwiczeniami, pozwoli doskonale zregenerować nasz organizm. Nie zapominajmy o odpoczynku, który jest podstawą w przypadku pracy nad własną sylwetką i mięśniami. To też jedna z kluczowych zasada treningu crossfit.

Zaawansowani crossfitowcy trenują pięć dni w tygodniu. To zresztą optymalna dawka dla organizmu, który musi mieć chwilę wytchnienia.

Trening crossfit powinien trwać około godziny. Czas ten musimy poświęcić na rozgrzewkę (ok. 15 min.), intensywny trening (min. 20 min.) oraz rozciąganie (ok. 10 min.).

Przerzucanie opony podczas treningu crossfit

Jak już wspomnieliśmy, trening crossfit różni się od typowego treningu w siłowni, gdzie ćwiczenia wykonujemy seriami na daną partię mięśni. Crossfitowcy trenują „obwodowo”, a więc w jednej serii i kilku ćwiczeniach angażują różne partie mięśniowe. Pomiędzy ćwiczeniami stosują minimalne przerwy. Warto też pamiętać o tym, że po ciężkim ćwiczeniu należy wykonać lżejsze.

Dla kogo trening crossfit?

Tak na dobrą sprawę crossfit może trenować każdy z nas. Wyjątkiem są osoby po przebytych, poważnych kontuzjach, operacjach lub mające problemy ze zdrowiem, głównie z nadciśnieniem.

Crossfit nie należy do łatwych treningów. Silna wolna, motywacja do zbudowania wymarzonej sylwetki i chęć poprawienia ogólnej sprawności fizycznej swojego organizmu na pewno pomogą nam przetrwać chwile słabości. Bez znaczenia ile masz lat, czy jesteś mężczyzną czy kobietą, czy kiedykolwiek uprawiałeś jakiś sport, podnosiłeś ciężary czy chodziłeś na siłownię. To właśnie zaleta treningu crossfit.

Crossfit a suplementacja

Suplementy diety i odżywki w znacznym stopniu mogą przyczynić się do poprawy parametrów sportowych w danej dyscyplinie. Podobnie jest z crossfitem, gdzie mamy do czynienia z połączeniem takich parametrów jak: siła, szybkość, wytrzymałość i dynamika. Sesje treningowe są bardzo intensywne i wyczerpujące, dlatego musimy zadbać o odpowiednią regenerację organizmu. Pamiętajmy, że nasz centralny układ nerwowy podczas treningu poddawany jest dużemu obciążaniu, w związku z czym warto po intensywnym wysiłku fizycznym zapewnić naszemu organizmowi optymalne warunki do regeneracji.

Pompki, jedno z ćwiczeń treningu crossfit

Wybór odpowiednich suplementów nie jest prosty, choćby z racji ilości dostępnych produktów. Wybierajmy jednak z głową. Czytajmy etykiety, zasięgajmy opinii wykwalifikowanych osób i stawiajmy na sprawdzonych producentów, dla których jakość i bezpieczeństwo stosowania poszczególnych preparatów mają istotne znaczenie.

Crossfit – suplementacja przed treningiem

Przed treningiem crossfit warto włączyć suplementację beta alaniną (np. Beta-Alanine Xplode Powder lub Beta-Alanine Carno Rush Mega Tabs od firmy Olimp). Zwiększa ona w naszych mięśniach poziom karnozyny, co pozytywnie wpływa na poprawę wytrzymałości i przesuwa próg zmęczenia. Jeśli potrzebujemy dodatkowego pobudzenia możemy dodać kofeinę. Bardzo ciekawym składnikiem jest ashwagandha (np. produkt Ashwagandha 600 Sport Edition), której zastosowanie przed treningiem może przyczynić się do szybszego obniżenia poziom kortyzolu po treningu, co może mieć pozytywny wpływ na nasz układ nerwowy.

Skok na skrzynie - trening crossfit

W ofercie firmy Olimp znajdziecie też stacki przedtreningowe, jak Amok 60 kaps czy Knockout 2.0, w których znajdziemy wszystkie niezbędne składniki, aby przygotować organizm do wyczerpującego treningu.

Suplementacja w trakcie treningu crossfit

Równie ważne jest stosowanie suplementów podczas treningu crossfit. W tym wypadku, warto włączyć odżywki węglowodanowe (np. Carbonox, Dextrex Juice). Dzięki nim uzupełnimy niezbędny w trakcie treningu interwałowego glikogen. Dobrym rozwiązaniem będzie suplementacja tauryną (np. Taurine Mega Caps 1500), będącą transporterem kreatyny do mięśni oraz wykazującą pozytywny wpływ na ośrodkowy układ nerwowy.

Można również dodać aminokwasy rozgałęzione BCAA (np. D.N.A. BCAA 2:1:1). Leucyna, jeden z aminokwasów, skutecznie zapobiega bowiem uszkodzeniom mięśni.

Jakie suplementy po treningu crossfit?

Po wyczerpującej sesji treningowej pora na porcję suplementów, które mogą przyczynić się do poprawy zdolności regeneracyjnych. Podstawą jest kreatyna (np. Creatine Xplode Powder). Możemy ją stosować cały rok w dawce ok. 5g po treningu. Dawka już 3g kreatyny dziennie pomaga zwiększyć siłę i wydolność fizyczną w przypadku krótkich, następujących po sobie bardzo intensywnych ćwiczeń.

Crossfit cechuje się intensywnością o charakterze interwałowym, dlatego warto przyjąć porcję wspomnianych wyżej węglowodanów po treningu w celu uzupełnienia glikogenu mięśniowego. Porcja węglowodanów zależy od naszej wagi oraz dziennego bilansu kalorycznego, którego nie należy przekraczać.

Trening crossfit a suplementacja

Nie możemy zapomnieć o białku. Jeśli nie dostarczamy odpowiedniej ilości protein z pożywienia, do naszego shake’a warto dodać odżywkę białkową, najlepiej izolat (np. Pure Whey Isolate), w celu jak najszybszego dostarczenia aminokwasów do krwiobiegu. Białko to bowiem podstawowy budulec mięśni, bez którego trudno nam będzie progresować podczas kolejnych treningów.

Cennym uzupełnieniem suplementacji okołotreningowej będzie Flex Power lub Flex-Genix. Dzięki niemu zadbasz o swoje przeciążone intensywnym wysiłkiem stawy, chrząstki stawowe i kości. Zmniejszysz też szanse na kontuzje, które jak powszechnie wiadomo, stanowią zmorę każdego ćwiczącego.

U osób, które zaczynają swoją przygodę z crossfitem taka suplementacja jest w zupełności wystarczająca i na pewno może przyczynić się do coraz lepszych wyników podczas sesjach treningowych. W ofercie firmy Olimp znajdziemy m.in. „zestaw crossfit”, zawierający cztery wartościowe i dobre jakościowo produkty pomagające zwiększyć wytrzymałość (Beta-Alanine Carno Rush), siłę (Amok), wydolność (Endugen) oraz wspomniany Flex Power na stawy. Pamiętajmy jednak, że suplementy są cennym dodatkiem do zbilansowanej odpowiednio diety. Nie zastąpią nam one wartościowych posiłków. Decydując się na suplementację, stosujmy się więc do zaleceń producenta.
Pokaż więcej wpisów z Listopad 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel