Co najlepiej pić podczas upałów?

2019-06-07
Co najlepiej pić podczas upałów?
Co najlepiej pić podczas upałów

Zastanawiasz się jak ugasić pragnienie w czasie upałów? Pić wodę czy może wybrać napoje izotoniczne? Jakich płynów unikać w upalne dni? Poniżej odpowiadamy na te pytania.


1. Fala upałów – pamiętaj o właściwym nawodnieniu
2. Jak ugasić pragnienie w czasie upałów?
3. Pić wodę czy może wybrać napoje izotoniczne podczas upałów?
4. Izotoniki – doskonałe nawodnienie organizmu
5. Jakich płynów unikać w upalne dni?

Fala upałów – pamiętaj o właściwym nawodnieniu

Upały – jedni kochają wysokie temperatury, opalanie i wylegiwanie się w słońcu na plaży lub basenie. Są też takie osoby, które źle znoszą lejący się z nieba żar. Podczas upałów wolą więc schować się w cieniu i przeczekać falę gorąca. W obu tych przypadkach należy jednak pamiętać o jednej, niezwykle ważnej zasadzie. Mianowicie, o odpowiednim nawadnianiu organizmu.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Zdrowy styl życia, czyli zadbaj o dietę, uprawiaj sport i odpoczywaj
Zdrowy styl życia, czyli zadbaj o dietę, uprawiaj sport i odpoczywaj

Dziennie tracimy ok. 2 – 2,5 litrów wody, a wraz z nią szereg ważnych dla zdrowia witamin i minerałów, w tym cennych elektrolitów: sód, chlor, wapń, magnez czy potas. Co gorsze, upały potęgują jeszcze te straty. Deficyt należy systematycznie uzupełniać. Najlepiej napojami bogatymi w witaminy i składniki mineralne. Co zatem najlepiej pić podczas upałów?

Jak ugasić pragnienie w czasie upałów?

W upalne dni często zdarza się, że czujemy się spragnieni. Oznacza to, że w naszym organizmie zaczyna brakować wody. Jej straty mogą doprowadzić do odwodnienia, które może być bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia, czasami nawet i życia. Uczucie pragnienia to jeden z objawów towarzyszących odwodnieniu. Będąc w stanie odwodnienia możemy również np.: czuć się rozdrażnieni, zmęczeni, osłabieni, senni lub odczuwać bóle głowy, czuć suchość w ustach, towarzyszyć nam mogą nudności i wymioty, przyspieszony oddech czy też skurcze mięśni i zaburzenia rytmu serca.

Nie możemy dopuścić do odwodnienia organizmu, dlatego czując pragnienie należy jak najszybciej sięgnąć po wodę, napoje izotoniczne, herbatę miętową lub zieloną (doskonale schłodzą nasz organizm) czy zdrowe naturalne soki (np. pomidorowy – ma dużo potasu), które pomogą ugasić pragnienie podczas upałów.

Pić wodę czy może wybrać napoje izotoniczne podczas upałów?

Wybór pozostawiamy Wam. Zarówno woda, jak i izotoniki pozwalają nawodnić organizm i ugasić pragnienie, szczególnie, gdy doskwiera nam upał i mocno pocimy się na skutek wysokich temperatur.

Musimy pamiętać, że woda zaliczana jest do napojów hipotonicznych. Takie napoje mają niższą osmolalność niż płyny ustrojowe, zatem pijąc wodę trudniej będzie nam uzupełnić równowagę wodno-elektrolitową w takim stopniu, jak nawadniając organizm wysokiej jakości izotonikiem.

Decydując się na picie wody podczas upałów, warto wybrać tę wysoko lub średniomineralizowaną. Choćby dlatego, że takie wody mają wysokie stężenie składników mineralnych (od 500mg do 1500mg/l), szczególnie magnezu i wapnia. Niestety, nawet wysokomineralizowane wody nie pomogą nam optymalnie uzupełnić wszelkich niedoborów, w szczególności strat wspomnianych wyżej elektrolitów – sodu i chloru. W tym wypadku dobrze będzie do schłodzonej wody dodać plaster cytryny, liść mięty czy odrobinę soli, które dodatkowo dodadzą smaku i orzeźwią.

Izotoniki – doskonałe nawodnienie organizmu

Nawodnić organizm podczas upałów, a przy tym uzupełnić wszelkie niedobory witamin i minerałów, pomagają napoje izotoniczne. W odróżnieniu od wody, wysokiej jakości izotoniki posiadają taką samą osmolalność jak płyny ustrojowe i zarazem wyższe stężenie cennych elektrolitów. Takie napoje świetnie sprawdzą się zatem w upalne dni.

POLECAMY: Hydratonic Fast - zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu podczas upałów
Hydratonic Fast - zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu podczas upałów

Przyjęło się, że izotoniki skierowane są dla osób aktywnych fizycznie. Sportowcy zarówno ci wyczynowi, jak i amatorzy, na skutek intensywnego wysiłku tracą wraz z potem duże ilości istotnych mikro i makroskładników. Nie mniej jednak, po napoje izotoniczne śmiało mogą sięgać również osoby, które nie uprawiają sportu. Podczas upałów to naprawdę doskonały sposób na nawodnienie naszego organizmu.

Jakich płynów unikać w upalne dni?

Przy wysokich temperaturach niewskazane jest za to picie napojów zawierających kofeinę. Zatem kawę i różnego rodzaju energetyki, które działają moczopędnie i wypłukują cenne składniki z naszego organizmu, musimy zamienić na wodę lub bardziej efektywne, jeśli chodzi o nawodnienie organizmu, izotoniki. Unikajmy również napojów gazowanych, które w składzie posiadają duże ilości cukru. Oczywiście, pomagają one ugasić pragnienie, ale tylko na chwilę.
Podczas upałów strońmy od alkoholu, który odwadnia organizm. Upijanie się przy wysokich temperaturach może skończyć się dla nas bardzo źle, czasami nawet tragicznie. Alkoholu generalnie należy unikać. Jeśli jednak lubimy się nim delektować to róbmy to rozważnie, np. pijąc wieczorem kieliszek wina wieczorem czy kufel schłodzonego piwa.
Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel