Budowanie masy. Odchudzanie. Gainer czy odżywka białkowa?

2018-10-30
Budowanie masy. Odchudzanie. Gainer czy odżywka białkowa?

Gainer czy odżywka białkowa?
Wielu z nas chciałoby się pochwalić doskonałą, umięśnioną sylwetką z płaskim brzuchem. Sam trening jednak nie pomoże nam osiągnąć zadowalających efektów. Trudno jest zbudować masę czy spalić zbędną tkankę tłuszczową bez odpowiedniej diety i suplementów. Dlatego powinniśmy sięgnąć po konkretne produkty, bogate przede wszystkim w białko i węglowodany. I tu rodzi się pytanie: Gainer czy odżywka białkowa? Co wybrać?

Gainer – co to jest?

Gainer to nic innego jak węglowodanowo - białkowy suplement diety z dużą przewagą „węgli”. Zazwyczaj ich zawartość w stosunku do ilości białka w porcji wynosi 4:1. Jak choćby w produkcie marki OlimpGain Bolic 6000.

Spożywanie węglowodanów dodaje naszym mięśniom energii, co w efekcie pomaga nam intensywniej i dłużej trenować. Należy jednak pamiętać, że ich zbyt duża podaż może mieć negatywny wpływ na naszą sylwetkę. Węglowodany, których nasz organizm nie wykorzysta podczas treningu lub w ciągu dnia, zostaną przekształcone w tłuszcze. A przecież tego nie chcemy!

Gainery stanowią doskonałe wsparcie przede wszystkim dla osób, które mają problemy z przyrostem większej masy mięśniowej. Do takich zalicza się ektomorfików. To zazwyczaj szczupłe osoby, charakteryzujące się m.in. niskim poziomem tkanki tłuszczowej i szybkim metabolizmem, przez co trudno im zbudować masę mięśniową.

Gainery dla osób mających problemy z przyrostem masy mięśniowej

Wybór gainerów na rynku suplementów diety jest spory. Wiele produktów węglowodanowo – białkowych dodatkowo w składzie zawiera cenne witaminy i minerały, aminokwasy czy kreatynę, przez co są dobrym wsparciem okołotreningowym. Dobrym przykładem jest tutaj inny produkt firmy OlimpGainer MCT, w składzie którego, oprócz wspomnianych węglowodanów i białka, znajdziemy m.in. witaminy z grupy B i monohydrat kreatyny, a przede wszystkim skuteczną dawkę oleju MCT.

Inny typ gainerów to tzw. BULK’i, o niemalże równym stosunku „węgli” do białka. Produkty te, np. Profi Mass od firmy Olimp, z powodzeniem można wykorzystać jako zamienniki posiłków złożonych z węglowodanów i białka. Będą też idealnym rozwiązaniem dla osób, które pragną w kontrolowany i nieprzesadny sposób zwiększyć swoją dotychczasową masę ciała.

Czym jest białko?

To złożone struktury, które zbudowane są z aminokwasów. Zgodnie z badaniami, białko przyczynia się do wzrostu masy mięśniowej i pomaga w jej utrzymaniu. Nic więc dziwnego, że odżywki białkowe są najpopularniejszymi suplementami diety stosowanymi przez osoby aktywne fizycznie i sportowców wyczynowych.

Ilość protein w poszczególnych produktach białkowych waha się pomiędzy 75 a 95%. W zależności od pochodzenia wyróżniamy białka zwierzęce (z mleka, jaj, wołowiny, kurczaka czy łososia) i roślinne (np. z soi, grochu, fasoli czy ryżu). Chcąc zatem zbudować większą masę mięśniową, nie możemy pominąć białka w naszej codziennej diecie. Białka serwatkowe to również cenne wsparcie w procesie redukcji tkanki tłuszczowej.

POLECAMY! RANKING ODŻYWEK BIAŁKOWYCH
Ranking białek 2018

Budowanie masy mięśniowej

Zadacie więc pytanie: białko czy gainer w trakcie budowania masy mięśniowej? Podaż węglowodanów, jak i białka jest tak samo ważna. Wiele niedoświadczonych osób, rozpoczynających dopiero przygodę z siłownią czy sportami sylwetkowymi uważa, że to właśnie suplementacja białkiem jest najważniejsza w budowaniu masy. Same proteiny w tym wypadku jednak nie wystarczą. „Węgle” są potrzebne do uzupełnienia zapasów energetycznych. Po treningu muszą bowiem zostać uzupełnione zapasy glikogenu. Bez tego nasze mięśnie nie urosną. Jeśli więc nie jesteśmy w stanie dietą uzupełnić węglowodanów, wówczas warto sięgnąć po gainer. Można też dołożyć odżywkę białkową w celu zbilansowania białka, np. Whey Protein Complex. Warto przy tym pamiętać, że nadmierne spożywanie protein nie spowoduje szybszego wzrostu naszych mięśni.

Redukcja tkanki tłuszczowej

Tak na dobrą sprawę sami wiemy, czy nasz organizm jest podatny na odkładanie się tkanki tłuszczowej. Jeśli tak jest, to suplementacja gainerami o wysokiej zawartości węglowodanów nie będzie korzystnym rozwiązaniem w procesie redukcji zbędnych kilogramów.

Powiecie jednak, że „węgle”, podobnie jak białko, potrzebne są do rozwoju mięśni. W tym wypadku można je jednak uzupełnić dietą. Dopiero w przypadku, gdy nie jesteśmy w stanie tego zrobić, należy sięgnąć po węglowodanowo – białkowe produkty, przy czym zawierające niską ilość węglowodanów, jak wspomniany Profi Mass, w porcji którego znajdziemy 40g „węgli” i 45g białka.

Gainer czy białko? Co wybrać?

Gainer czy odżywka białkowa?

Sam wiesz co dla ciebie będzie najlepsze. Dla osób szczupłych, którym trudno jest przybrać na masie, dobrym rozwiązaniem będzie suplementacja gainerami. Takie osoby zazwyczaj jedzą mniej i trudno im jest dostarczyć wartościowych składników do organizmu. Z kolei osoby odchudzające się powinny raczej zrezygnować z zakupu tego typu produktów, a skoncentrować się bardziej na odżywkach białkowych. Zbyt duża podaż węglowodanów powoduje przekształcanie się ich w tkankę tłuszczową, co w efekcie zaburza nasz proces redukcji zbędnych kilogramów.

Ważne są proporcje. Pamiętajmy, by dostarczać organizmowi odpowiedniej ilości energii i białka, podstawowego budulca naszych mięśni. Jeśli nie możemy tego zrobić stosując odpowiednią dietę, wówczas warto sięgnąć po właściwe suplementy.
Pokaż więcej wpisów z Październik 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel