Bieganie a spalanie kalorii. Obalamy mity

2019-03-06
Bieganie a spalanie kalorii. Obalamy mity
Bieganie a spalanie kalorii. Obalamy mity

Wiele osób, by szybko pozbyć się nadprogramowych kilogramów i zredukować nadmiar tkanki tłuszczowej, zaczyna biegać. Nic w tym dziwnego, bo biegając możemy spalić dużo kalorii. Pamiętajmy jednak o kilku ważnych sprawach, a raczej o mitach, które raz na zawsze należy obalić.


1. Bieganie – znakomity sposób na spalenie kalorii
2. Mit nr 1. Bieganie + jedzenie. Możemy jeść więcej
3. Mit nr 2. Więcej kilometrów spali dużo kalorii
4. Mit nr 3. Węglowodany – energia dla biegaczy?
5. Olej MCT od Olimp – źródło wartościowych tłuszczy

Bieganie – znakomity sposób na spalenie kalorii

Idzie wiosna. Czas zatem podnieść z kanapy cztery litery i zabrać się za swoją sylwetkę. Przez zimę z pewnością narobiło się u Ciebie sporo zaległości. Brak treningu i odpowiedniej diety, wspartej wartościową suplementacją spowodowały, że przytyło się tu i ówdzie.

Bieganie to jedna z wielu aktywności fizycznych, dzięki której łatwiej nam zrzucić zbędne kilogramy i pozbyć się przysłowiowego „brzuszka”. To doskonały sposób na spalenie nadprogramowych kalorii w celu wymodelowania sylwetki, którą z pewnością będziemy chcieli zaprezentować podczas letniego wypadu na plażę.

POLECAMY: Zaczynam biegać. Rozgrzewka przed bieganiem to podstawa. Pamiętaj o stretchingu po treningu
Zaczynam biegać. Rozgrzewka przed bieganiem to podstawa. Pamiętaj o stretchingu po treningu

Wokół biegania i spalania kalorii powstało jednak wiele mitów. Oto trzy najpopularniejsze.

Mit nr 1. Bieganie + jedzenie. Możemy jeść więcej

Wielu biegaczy, szczególnie amatorów myśli, że dzięki bieganiu i spaleniu dużej ilości kalorii, będą mogli pozwolić sobie na więcej jedzenia w ciągu dnia. To błąd, który sprawia, że trudno później utrzymać właściwą wagę ciała.

Czy nam się to podoba czy nie, chcąc zredukować tkankę tłuszczową, a tym samym, zmniejszyć wagę, musimy pilnować bilansu kalorycznego. Przyjmuje się, że biegając godzinę osoba ważąca 75kg jest w stanie spalić ok. 600 kcal. Czy to dużo czy mało zależy od naszego dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Wiele osób lubi jednak podjadać. Szczególnie po treningu, kiedy nasz organizm wręcz domaga się dostarczenie wartościowych składników odżywczych. No właśnie, wartościowych. Podjadając często sięgamy np. po niezdrowe słodycze. Co z tego, że jedna tabliczka czekolady uzupełni zapotrzebowanie kaloryczne, skoro nie będzie stanowić zbyt wartościowego, odżywczego posiłku dla naszego organizmu? W związku z tym, patrzmy na to co jemy i w jakich ilościach.

Mit nr 2. Więcej kilometrów spali dużo kalorii

Nie do końca tak jest. Oczywiście, biegając dłużej spalimy więcej kalorii. Nie mniej jednak są skuteczniejsze metody, by w krótszym czasie osiągnąć to co, np. po przebiegnięcia kilkunastu kilometrów, na które poświęciliśmy sporo czasu.

Doskonałym rozwiązaniem jest trening interwałowy polegający na zmienianiu intensywności ćwiczeń. Wygląda to w ten sposób, że, przykładowo 2 minuty szybkiego, dynamicznego biegu, przeplatamy dłuższym biegiem o niższej intensywności, który trwa 3 minuty. Interwały efektywniej pomagają zredukować tkankę tłuszczową i spalić większą ilość kalorii. Dzieję się tak, ponieważ organizm po takim wysiłku potrzebuje więcej tlenu, za sprawą którego m.in. sprawniej regenerują się nasze mięśnie. Zatem jeśli chcesz spalić dużo kalorii, niekoniecznie musisz przebiec wiele kilometrów. Pamiętaj o tym!

Mit nr 3. Węglowodany – energia dla biegaczy?

Nie odkryjemy Ameryki, że węglowodany to cenne paliwo dla naszych mięśni. Biegając, jeżdżąc na rowerze lub dźwigając ciężary na siłowni warto dostarczyć odpowiedniej ilości „węgli”, które dodadzą energii. Musimy pamiętać, że dłuższy wysiłek powoduje wyczerpanie węglowodanów, a tym samym rezerw glikogenu. Wtedy źródłem energii dla naszego organizmu stają się tłuszcze, na których zdaniem wielu naukowców i dietetyków „zajedziemy” dalej. Wspomniane rezerwy glikogenu wyczerpują się bowiem szybciej. Dlatego, uważa się, że dieta wysokotłuszczowa jest o wiele bardziej korzystna w przypadku osób uprawiających sporty wytrzymałościowe.

Olej MCT od Olimp – źródło wartościowych tłuszczy

Znakomitym źródłem energii potrzebnej do wykonania intensywnego wysiłku fizycznego jest Olej MCT od firmy Olimp zawierający kompleks średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych pochodzących z roślin. Ich zaletą jest: 
  • wysoka wchłanialność w przewodzie pokarmowym
  • szybkie wchłanianie pozwala zaoszczędzić zapasy glikogenu mięśniowego w trakcie ćwiczeń
  • kwasy tłuszczowe charakteryzują się dwukrotnie większa energią w porównaniu z białkiem i wspomnianymi węglowodanami
  • nie wykazują tendencji do magazynowania się w ustroju, dzięki czemu nie rzutuje to na odkładanie się tkanki tłuszczowej
  • pozwalają na lepszą absorpcję witaminy E (pomaga chronić przed stresem oksydacyjnym), wapnia i magnezu
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Które są zdrowsze?
Kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Które są zdrowsze?

Jak więc widzisz, nie zawsze przebiegnięcie większej ilości kilometrów spali odpowiednią ilość kalorii. Można też ograniczyć spożywanie węglowodanów kosztem wysokiej jakości tłuszczy, które także dodadzą energii podczas biegania. Ważne by jeść z głową i pilnować bilansu kalorycznego, wtedy z pewnością utrzymamy wagę i z czasem wymodelujemy sylwetkę.
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel