Ashwagandha i jej cenne właściwości. Dlaczego warto ją stosować?

2019-05-20
Ashwagandha i jej cenne właściwości. Dlaczego warto ją stosować?
Ashwagandha

Ashwagandha (Withania somnifera) to stosowana od tysięcy lat w medycynie indyjskiej roślina posiadająca szereg cennych właściwości, które udowodniono w badaniach naukowych. Dowiedz się jak działa i czym sugerować się przy wyborze suplementów diety zawierających ekstrakt z ashwagandhy.

1. Ashwagandha – co to jest?
2. Ashwagandha, a stres
3. Ashwagandha, a męskie hormony
4. Ashwagandha, a sport
5. Ashwagandha, a wytrzymałość oddechowo-krążeniowa
6. Ashwagandha, a siła mięśni
7. Ashwagandha 600 Sport Edition od Olimp Sport Nutrition

Ashwagandha – co to jest?

Ashwagandha (Withania somnifera) jest adaptogenem korzystnie wpływającym na układ odpornościowy, nerwowy, rozrodczy, procesy poznawcze oraz poprawę nastroju. Posiada także właściwości antyoksydacyjne. Surowcem są tutaj sproszkowane korzenie i liście, a związkami czynnymi witanolidy, działające m.in. przeciwbakteryjnie i przeciwnowotworowo.

POLECAMY: Suplementy diety – czym są? Czy warto je stosować?
Suplementy diety – czym są? Czy warto je stosować?

Suplementacja ashwagandhą polecana jest przede wszystkim osobom narażonym na stres, mającym obniżoną odporność i walczącym ze zmęczeniem. Preparaty z ashwagandhą stanowią cenne wsparcie w procesach uczenia się i zapamiętywania oraz sprzyjają zachowaniu witalności i sprawności umysłowej u osób starszych.

Stosowanie ashwagandhy poleca się również osobom aktywnym fizycznie, ćwiczącym zarówno rekreacyjnie, jak i profesjonalnym sportowcom, dążącym do utrzymania zdolności wysiłkowych i sprawniejszej regeneracji organizmu po intensywnym treningu.

Ashwagandha, a stres

Jak udowodniono w badaniach, ekstrakt z ashwagandhy korzystnie wpływa na obniżenie poziomu stresu i kortyzolu (hormon stresu)1. Suplementacja przez 60 dni, gdzie dwa razy dziennie badanym podawano 300 mg ekstraktu z ashwagandhy, spowodowała u osób go stosujących spadek natężenia stresu (aż o 44%!).

Ponadto, w przypadku kortyzolu, badanie na dwóch grupach osób, u których stężenie hormonu stresu było początkowo na porównywalnym poziomie, wykazało, że po 60 dniach suplementacji wspomnianym ekstraktem, doszło do spadku poziomu kortyzolu we krwi o 27,9%, a w grupie placebo jedynie o 7,9%.

Ashwagandha, a męskie hormony

Okazuje się, że ekstrakt z ashwagandhy wykazuje pozytywne działanie na profil hormonalny mężczyzn. Według badań2, w ciągu 90-ciu dni podawania ochotnikom trzykrotnie w ciągu dnia ekstraktu (łącznie 675 mg), doszło do poprawy stężenia poziomu hormonów, m.in. do wzrostu o 17% testosteronu i o 34% hormonu luteinizującego (LH), odpowiadającego za działanie komórek produkujących męski hormon.

Co istotne, w badanej grupie osób, u której zastosowano ekstrakt z ashwagandhy, doszło do wzrostu:
  • ilości plemników w ejakulacji (aż 167%!)
  • objętości nasienia (53%)
  • ruchliwości plemników (57%)
W grupie placebo natomiast, w przypadku wyżej wymienionych właściwości wzrost był nieznaczny.

Ashwagandha, a sport

Ekstrakt z ashwagandhy powinni stosować sportowcy. Przeprowadzone badania pokazały, że zwiększa on ilość beztłuszczowej masy mięśniowej i wpływa pozytywnie na szybszą regenerację po wysiłku fizycznym.

WSZYSTKO O: Skuteczna regeneracja mięśni po treningu. Suplementy na regenerację
Skuteczna regeneracja mięśni po treningu. Suplementy na regenerację

Potwierdziło to badanie3 przeprowadzone na grupie 50 mężczyzn, którym na przestrzeni 8 tygodniu podawano 300 mg dwa razy dziennie ekstraktu z ashwagandhy. Suplementacja sprawiała, że znacznie wzrosła siła, wielkość mięśni i doszło do redukcji tkanki tłuszczowej u osób badanych. W dodatku, korzystnie wpłynęła na wspomnianą regenerację, w związku z obniżeniem stężenia kinazy kreatynowej (CK) we krwi – enzymu znajdującego się w mięśniach.

Ashwagandha, a wytrzymałość oddechowo-krążeniowa

Jeszcze inne badanie4 wykazało, że ekstrakt z ashwagandhy sprzyja poprawie wytrzymałości oddechowo-krążeniowej. 50 wysportowanym osobom, u których mierzono maksymalny minutowy pobór tlenu, przez 12 tygodniu podawano dwa razy dziennie 300 mg ekstraktu. Badanie po 8 tygodniach pokazało różnicę w stosunku do grupy placebo na poziomie 3,49%. Po 12 tygodniach natomiast, różnica na korzyść badanej grupy przyjmującej ekstrakt wyniosła 3,81%.

Ashwagandha, a siła mięśni

To jeszcze nie wszystko. To co jest istotne dla sportowców i osób trenujących rekreacyjnie, pracujących nad własną sylwetką, stosowanie w codziennej diecie ekstraktu z ashwagandhy pomaga zwiększyć siłę mięśni. W przeprowadzonym badaniu5 przez 8 tygodni podawanie dwa razy dziennie 300 mg ekstraktu grupie ćwiczących mężczyzn w wieku 18-50 lat, doszło do wzrostu siły mięśniowej. Wzrost ten zauważono na przykładzie dwóch ćwiczeń: wyciskania w leżeniu na ławce płaskiej sztangi o maksymalnym ciężarze oraz prostowania nóg na maszynie siedząc.

Ashwagandha - suplementy

Jak więc widać, ashwagandha to znakomity adaptogen wykazujący szereg pozytywnych właściwości dla naszego organizmu. Nic więc dziwnego, że suplementy zawierające ekstrakt z ashwagandhy znalazły spore uznanie wśród wielu osób, w tym również sportowców dbających o swoją sylwetkę i wyniki sportowe.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Czy dieta i suplementacja przy rekreacyjnym sporcie mają sens?
Czy dieta i suplementacja przy rekreacyjnym sporcie mają sens?

Czym należy kierować się przy wyborze konkretnego suplementu zawierającego ashwagandhę? Uwagę należy zwrócić przede wszystkim na zawartość witanolidów, czyli wspomnianych związków czynnych. Godnym polecenia będą więc produkty z ekstraktem ashwagandhy standaryzowanym na 5% zawartości witanolidów.

Ashwagandha 600 Sport Edition od Olimp Sport Nutrition

Jednym z nich jest suplement diety marki Olimp Sport NutritionAshwagandha 600 Sport Edition w kapsułkach. W każdej z nich zamknięto opatentowany ekstrakt z ashwagandhy (KSM-66) o najwyższej koncentracji związków aktywnych, dzięki czemu preparat:
  • stanowi dodatkowe wsparcie dla układu immunologicznego
  • sprzyja ograniczeniu stresu
  • pomaga w łatwiejszym zasypianiu, lepszym skupieniu oraz poprawie pamięci
  • wspomaga kondycję seksualną
  • jest wsparciem podczas budowania masy mięśniowej i regeneracji organizmu po intensywnym treningu 
Jedno opakowanie Ashwagandha 600 Sport Edition zawiera 60 łatwych do połknięcia kapsułek. To 30 sugerowanych przez producenta porcji, które należy przyjmować w trakcie posiłku popijając dużą ilością wody.

K. Chandrasekhar, Jyoti Kapoor, Sridhar Anishetty, A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of Ashwagandha Root in Reducing Stress and Anxiety in Adults, Indian J Psychol Med. 2012 Jul-Sep; 34(3): 255–262.
Ambiye VR, Langade D, Dongre S, et al., Clinical Evaluation of the Spermatogenic Activity of the Root Extract of Ashwagandha (Withania somnifera) in Oligospermic Males: A Pilot Study. Evid Based Complement Alternat Med. 2013;2013:571420.
3 Wankhede Sachin, Effects of Ashwagandha Root Extract (Withania somnifera) on Muscle Strength, Size and Recovery, Testosterone, and Body Fat in Healthy Adults, Sports Medicine and Doctors Fitness Zone, Pune India.
4 Choudhary B, Shetty A, Langade DG. Efficacy of Ashwagandha (Withania somnifera [L.] Dunal) in improving cardiorespiratory endurance in healthy athletic adults. Ayu 2015;36:63-8.
5 Wankhede S, Langade D, Joshi K, Sinha SR, Bhattacharyya S. Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial. J Int Soc Sports Nutr. 2015 Nov 25;12:43.



Pokaż więcej wpisów z Maj 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel